Duchesse De Nemours
23-03-2010, 11:55
Hej,
Jag är nybörjare och ska börja odla i pallkragar i år - det verkar ju hur kul som helst!!
Jag har egentligen massa frågor, men det jag funderar på just nu är följande;
Utrymmet (gångarna) mellan pallisarna... alltså där vill man ju inte ha en massa ogräs. Så är det någon som vet vad som lämpar sig bäst att ha där? Grus? Barkbitar? (som man köper på påse, om ni vet vad jag menar). Det här området blir ju rätt stort, så jag skulle vilja hitta nån lösning som inte springer iväg så mycket pengamässigt heller. Eller ska man helt enkelt plantera gräs? Någon som kan ge mig ett bra råd?
Tacksam för svar!
Hej
Gamla tidningar är bra mot ogräs.
H:Bassam
Jag har gräs där årets (och mina första någonsin) pallkragar kommer vara men det är tydligen ganska jobbigt att klippa gräset mellan upphöjda bäddar. Och då har jag tänkt att antigen lägga flis eller grus över någon slags ogräs-stopp, typ tidningar, filt eller liknande över hela området (inkl. själva bäddar). Jag har gjort lite research, men alla har lite olika åsikter
Det finns de som lägger ner mycket arbete och det blir mycket fint, men det finns också enkla lösningar, beroende på vad man är ute efter.
Själv vill jag ha det enkelt. Jag har mina pallkragar på gräsmattan och utplacerade med ett avstånd mellan dem som motsvarar min gräsklippare, så att det är enkelt att klippa mellan kragarna.

Då och då tar jag trimmaren efter gräsklipparen för finliret.
Hej!
Jag ska anlägga en pallkrageodling i år (premiär!) och hade tänkt lägga ett lager halm över hela ytan, sen kragar med tidningar i botten under jorden som extra ogrässkydd.
Jag har styv lerjord och vill inte lägga duk eller dylikt för om några år vet man inte hur man vill ha det o då vill jag kunna plöja ner rubbet i leran som jordförbättring.
Täkte oxå måla mina kragar falu-röda och då borde det bli ganska fint med halm till?
En stor rundbal (massor av halm, minst 300 kg) kostar inte många hundra kronor, å går bra att hämta hos någon bonde med släpvagn.
Ha det så länge / Tove
Duchesse De Nemours
25-03-2010, 18:11
Hej på er,
tack för era råd
Måste säga att halm i kombination med faluröda pallisar låter ju hur fint, praktiskt, smidigt och billigt som helst!! Det kommer jag nog köra på -toppenbra idé verkligen!
Ha det så bra!
Arthemisia
01-04-2010, 21:10
Hej!
Anlade min pallkrageodling förra sommaren och blev supernöjd. Målade kragarna svarta och lade plattor samt singel mellan dem, blev jättesnyggt. Nu hade jag plattor över så de första kostade inget, men sen ville jag utöka och hittade billiga cementplattor på blocket. Den svarta färgen är urläcker med grönskan från t.ex sallad och portlack
Lycka till1
Hej
Du behöver måla dom bara på naturliga olja.
H:Bassam
Arthemisia
02-04-2010, 18:52
Hej igen, vill bara tillägga att naturligtvis så oljade jag pallkragarna innan jag målade dem... Om man liksom jag har kommit över pallkragar gratis på bygge är det inte så snyggt om man inte målar dem - tycker jag. På mina har det varit olika firmanamn tryckt på sidorna...
Smaken är olika och visst är det charmen med det hela, att få göra som man vill... I morgon hoppas jag på fint väder, tänkte gå ut och se till sparrissängarna. Kan det vara dags att gödsla, kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.