Duchesse De Nemours
23-03-2010, 11:55
Hej,
Jag är nybörjare och ska börja odla i pallkragar i år - det verkar ju hur kul som helst!!
Jag har egentligen massa frågor, men det jag funderar på just nu är följande;
Utrymmet (gångarna) mellan pallisarna... alltså där vill man ju inte ha en massa ogräs. Så är det någon som vet vad som lämpar sig bäst att ha där? Grus? Barkbitar? (som man köper på påse, om ni vet vad jag menar). Det här området blir ju rätt stort, så jag skulle vilja hitta nån lösning som inte springer iväg så mycket pengamässigt heller. Eller ska man helt enkelt plantera gräs? Någon som kan ge mig ett bra råd?
Tacksam för svar!
Hej
Gamla tidningar är bra mot ogräs.
H:Bassam
Jag har gräs där årets (och mina första någonsin) pallkragar kommer vara men det är tydligen ganska jobbigt att klippa gräset mellan upphöjda bäddar. Och då har jag tänkt att antigen lägga flis eller grus över någon slags ogräs-stopp, typ tidningar, filt eller liknande över hela området (inkl. själva bäddar). Jag har gjort lite research, men alla har lite olika åsikter
Det finns de som lägger ner mycket arbete och det blir mycket fint, men det finns också enkla lösningar, beroende på vad man är ute efter.
Själv vill jag ha det enkelt. Jag har mina pallkragar på gräsmattan och utplacerade med ett avstånd mellan dem som motsvarar min gräsklippare, så att det är enkelt att klippa mellan kragarna.

Då och då tar jag trimmaren efter gräsklipparen för finliret.
Hej!
Jag ska anlägga en pallkrageodling i år (premiär!) och hade tänkt lägga ett lager halm över hela ytan, sen kragar med tidningar i botten under jorden som extra ogrässkydd.
Jag har styv lerjord och vill inte lägga duk eller dylikt för om några år vet man inte hur man vill ha det o då vill jag kunna plöja ner rubbet i leran som jordförbättring.
Täkte oxå måla mina kragar falu-röda och då borde det bli ganska fint med halm till?