lilla_tweety
23-03-2010, 14:11
Gick en försiktig promenad på den ordentligt blöta gräsmattan idag och skulle så gärna vilja ha en ganska mossfri gräsmatta i sommar. Förvisso gör mossan att den är både grön och mjuk

- men ändå.
Brukar regelbundet lägga ut gräsmattegödning men funderar på rent mossmedel just nu. Är det läge att lägga ut det nu när gräset är blött och snön precis har försvunnit?
Hej
Du kan vänta lite och lägga material som spelar två roll (gödsel + kämpar ) . Obs du kan kalk lita för att kalk stärka gräs .
H:Bassam
Om du letar i forumet så finns det gamla trådar med tips om gräsmattor med mossa.
Jag har en "mossmatta" men tänkte bättra mig i år.
Det här har jag läst mig till: Gödning, ingen kalk, klippa ofta, lufta med en grep (alt vertikalskärare), inga speciella mossmedel, toppdressa, så i gräsfrö på kala fläckar.
PeterDeleter
26-03-2010, 17:48
Jösses!
Ser du din gräsmatta för snön? Lyckos!
Hej
Före tar man informationen måste man tänka först , varför ska man kalka svar för att stärka växter kropp och alla trädgård affären som säljer mossa medel fusk .
H:Bassam
Gudrun i Göteborg
27-03-2010, 20:00
Kalka kan man göra på hösten men definitivt inte i samband med att man gödslar på våren.
På våren handlar det om att sikta in sig på det gräs som finns i mossan. Gödsla, toppdressa osv för att se till att det tar sig. Då ger sig mossan så småningom. Om du är ihärdig.
Om mattan får mycket skugga så trivs mossan väldigt bra.
lilla_tweety
29-03-2010, 08:55
CITAT (PeterDeleter @ 26-03-2010, 18:48)

Jösses!
Ser du din gräsmatta för snön? Lyckos!
Jodå - ingen snö kvar här inte. Men såg faktiskt några mindre snö"drivor" igår längs med vägen där solen inte kommit åt dem. Men annars så är det våååååår här nere i söder

Tack för era svar. Har letat vidare o bestämt mig för kombinationsgödning. Hoppas på fint väder i påsk för då ska det verkligen börjas i trädgården.
theseraphim
29-03-2010, 11:46
eller så kör du med järnsulfat så är det kirrat på en dag:-)
KarinSKARA
30-03-2010, 09:07
Gräset växer inte fören det är över +5 grader även nattetid, så före det är gödning inte meningsfullt. Vi testade stroller förra året och det var superefektivt. Tog tom. maskrosor trots att det stog att de skulle bli kvar.
Kalka gräsmattor kan ge mossan extrafart. Vissa mossor skyr kalk och vissa älskar kalk så det är ingen superlösning fören man vet vilken mossa man har.
CITAT (theseraphim @ 29-03-2010, 12:46)

eller så kör du med järnsulfat så är det kirrat på en dag:-)
Jag använde järnsulfat en gång på mossan och då talar vi om mycket mossa fungerade skitbra mossan försvann det tråkiga var att under mossan fanns det inte så värst med gräs kvar några sprida strå lite här och där, det blev att lägga nytt gräs, men järnsulfat det fungerar helt klart.
greenspot
01-04-2010, 16:37
Hej.
Det är märkligt detta med rekommendationer.
Först till detta med kalkning, det skall göras om man har behov av det. Det vill säga om ett jordprov visar på ett Ph-värde surare än 5,5-6,5 som är det bästa för gräset, inte annars. Så glöm detta med att kalka varje år.
Järnsulfat (FeSO4) eller andra liknande medel är mycket effektivt mot mossa, detta är även stärkande för gräset. Detta är även den verksamma substansen i de allra flesta så kallade mossdödarprodukter men då kostar de skjortan, köp en säck järnsulfat på Grodden för någon hundring och den räcker till gräsmatta motsvarande ett par fotbollsplanner.
Nu kommer vi till pudeln kärna - Om vi aldrig så dödar mossan men inte ser till att ändra miljön och egenskaperna i jorden kommer åter mossan att ta över, just därför att den trivs bättre än gräset!
Vad bör vi då tänka på om vi önskar gräs och inte mossa:
- Kolla med jordprov vilket Ph-värde som föreligger och vilken näringstillgång som finns.
- Kolla med eventuell dränering, eftersträva väldränerad mark.
- Se till att skapa solljus och gärna vindöppningar.
- Välj ett gräs som lämpar sig för just din gräsmatta. (olika gräs klarar t.ex. skugga bättre n andra).
Behöver du ytterligare hjälp så kontakta mej gärna.
lennart@greenspot.se
Lycka till :
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.