Petter
Hej,
Jag är på jakt efter någon form av sammanställning av hur olika buskars rotsystem ser ut. Har någon sett något sådant, eller bara vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag är intresserad av rotsystemens arkitektur, djup, rotenergi m.m. men i första hand vill jag veta vilka buskar som är okänsliga för störningar i det översta jordlagret (ca 10 cm), som t.ex. regelbunden luckring och skyffling. Jag vet att rotutbredningen påverkas mycket av markförhållanden, men det finns ju ändå stora artskillnader.
Madeleine1
Det var ju en lite annorlunda fråga... smile.gif Hur kommer det sig att du undrar över det?
Petter
Ja, tydligen är det en ovanlig fundering. Jag har fått leta efter information en växt i taget.. nu har jag tagit mig igenom de 80 mest lovande buskarna :/

Orsaken är att jag håller på att rita välmående och lättskötta planteringar för olika lägen till ett bostadsbolag. Som sagt behöver jag i första hand veta vilka buskar som tål att jorden luckras till olika djup, men det finns många andra anledningar till att vilja veta hur rötterna beter sig. Uppriktigt sagt är jag förvånad över att andra inte är intresserade.

Jag har fortfarande inte hittat några uppgifter om deutzia, paradisbuske, blåtry, buskrosling, doftrips, spiraea densifolia, s. nipponica, s. trilobata, stephanandra, kejsaroljon och måbär(!). Om inte annat så får jag väl gå ut och gräva upp några buskar när tjälen släppt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon