Toubkal
Hej kära forumdeltagare,
jag har en krukväxt som på grund av längre tids vattenbrist slutligen avlidit. Jag knyckte en liten kvist för ett antal år sedan och lyckades få den att rota sig och bli väldigt fin. Tyvärr har vår lägenhet varit uthyrd ett halvår och hyresgästerna har väl inte haft som största intresse att vattna...
Jag undrar nu om någon kan hjälpa mig att identifiera växten åt mig och om det kan vara möjligt att få liv i de numera bladlösa resterna igen.
Växten består av ett tiotal långa, smala, ljusbruna, lätt håriga grenar som hängt ner över kanten på den höga bokhylla som krukan varit placerad på. Som längst nådde grenarna ca 1,5m.
Löven är ganska tunna, växer i grupper om tre och tre på långa stjälkar. I varje grupp är det mittersta lövet symmetriskt och de två flankerade löven osymmetriska.
Växten har inga synliga blommor eller bär och löven är alltid gröna.

Bifogar lite bilder på växten.

[attachment=48313:DSC04447.JPG][attachment=48314:DSC04448.JPG][attachment=48316:
DSC04451.JPG][attachment=48317:DSC04452.JPG]
theseraphim
ser lite ut som en fatshedera tycker jag.
Alexander-VG-zon3
cissus gissar jag på. och då arten Cissus rhombifolia. edit Cissus alata heter den enligt skud tydligen.
Toubkal
Klockrent! Cissus rhombifolia verkar stämma precis efter de bilder jag hittat på nätet. Tack så mycket.
Vet någon om det går att få liv i det som är kvar av denna växt och i så fall hur? Praktiskt taget alla blad är torra.
Alexander-VG-zon3
har den varit utan vatten så länge tror jag tyvärr att den är död, dock är dom ganska vanliga ute i handeln så vill du ha en ny så hittar du en lätt och rätt fina exemplar som inte alls är så dyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon