em_san
Hej!
Nu är det så att jag har en säck finbetong över och undrar hur jag på lättast sätt gör egna betong plattor? Jag skulle egentligen behöva några plattor som alltså inte är runda/fyrkantiga utan de ska vara asymetriska som se lite "avslagna" ut i kanterna, om ni förstår vad jag menar. Alltså de ska se ut som skifferstenar kan göra ibland, vara ojämna och som man måste passa ihop i en stengång, fast alltså vara i betong. Så då undrar jag om jag vågar gjuta allt på en gång i en del baljor som jag har och sedan bara slå sönder dom lite? Håller det, eller tror ni jag kommer få en massa små bitar? Vill inte offra någon betong för att testa! Men bitarna jag kommer göra ska alltså vara ca 30-50cm stora/breda.

Sen till min andra fråga, finns det någon slags färg så att jag kan färga betongen och få den mer röd/gul, för jag har nämligen lite plattor sen tidigare som jag la ut ifjol, som är just röd/koppar/gula och jag vill att de ska få en lite liknande färg som de. Vet ni vad färgen kostar?

Tacksam för svar!
Bubba
Hej
Min sambo fick en idé i samma tema. så hon tog och grävde asymetriska gropar ca 5 cm djupa sedan betongfyllde vi dessa och slätade till med en slev. det blev kanon som en liten uteplats med plattor som man inte behöver rensa ogräs, jag går ju över med gräsklipparen.

jag kan visa bilder.
Biggan_
Vilken strålande idé Bubba! tummenupp.gif
Blev ju riktigt snyggt!
em_san
Men vad smart, hade aldrig tänkt på att man kunde gjuta direkt på plats, men det ska jag absolut göra nu när jag sätt det där. Jättefint! smile.gif
Dock så vill jag ha plattorna med kanske ca 2 cm mellanrum, men det borde väl gå ändå tycker jag.

Fast, en färg för att få betongen lite rödare, så det passar ihop någorlunda med de övriga plattorna som jag har vet jag inge mkt om. Har googlat och hittat att flera blandat i färgpulver/pigment. Är det någon som provat det? Vart hittar man det och vad kostar det?
Peztis
CITAT (em_san @ 24-03-2010, 09:49) *
Men vad smart, hade aldrig tänkt på att man kunde gjuta direkt på plats, men det ska jag absolut göra nu när jag sätt det där. Jättefint! smile.gif
Dock så vill jag ha plattorna med kanske ca 2 cm mellanrum, men det borde väl gå ändå tycker jag.

Fast, en färg för att få betongen lite rödare, så det passar ihop någorlunda med de övriga plattorna som jag har vet jag inge mkt om. Har googlat och hittat att flera blandat i färgpulver/pigment. Är det någon som provat det? Vart hittar man det och vad kostar det?

Pigment finns nog på hobbyaffärer som Panuro och Slöjd-Detaljer. Dessutom borde det finnas i välsorterade färgaffärer.
Bubba
Ang färgning av betong så kan jag rekomendera pigmentec.se de är väldigt kunniga på infärgad betong och enligt utsago från en av försäljarna så kan de fixa alla färger enligt ncs skalan.
Najsan
Riktigt fiffigt att gjuta direkt på plats!

Vill man kunna flytta på plattorna så har jula en gjutform som ger plattor i skifferstuk.

Jag har färgat betong med pigmentpulver som säljs på vanliga färgaffärer. Ett tips dock, vill man ha lite flammiga stenar så ska man inte blanda ut pigmentet i vatten innan man har i det i betongen, vill man ha homogent färgade plattor så ska pulvret lösas i vatten först.

Mycket nöje /Najsan
Muguet
CITAT (Najsan @ 24-03-2010, 20:21) *
Riktigt fiffigt att gjuta direkt på plats!

Vill man kunna flytta på plattorna så har jula en gjutform som ger plattor i skifferstuk.

Jag har färgat betong med pigmentpulver som säljs på vanliga färgaffärer. Ett tips dock, vill man ha lite flammiga stenar så ska man inte blanda ut pigmentet i vatten innan man har i det i betongen, vill man ha homogent färgade plattor så ska pulvret lösas i vatten först.

Mycket nöje /Najsan

Var inne på deras hemsida och sökte men hittade ingen gjutform som du nämner här ovan. Är det länge sedan du såg den ?
Berith
Det är nog den här gjutformen som menas.

Bra tips! tummenupp.gif
Huggorm
Vill man ha plattorna lite naggade i kanten så kan man göra det när betongen har brunnit halvvägs, då är den formbar. Blandar man den lite torrare så kan man nog göra det redan från början
Muguet
CITAT (Berith @ 09-04-2010, 16:57) *
Det är nog den här gjutformen som menas.

Bra tips! tummenupp.gif

Jag såg den, men den ser ju inte ut som skiffer, så det måste vara en annan.
Berith
Odla-artikel från 2007 har den här bilden och det är väl ganska likt?

PetraS
CITAT (Bubba @ 23-03-2010, 23:24) *
Hej
Min sambo fick en idé i samma tema. så hon tog och grävde asymetriska gropar ca 5 cm djupa sedan betongfyllde vi dessa och slätade till med en slev. det blev kanon som en liten uteplats med plattor som man inte behöver rensa ogräs, jag går ju över med gräsklipparen.

jag kan visa bilder.

Vilken bra idé! Visste inte att man kunde gjuta direkt på plats. Är det inte risk att plattorna spricker? Tänker på kalla vintrar och tjällossning mm....
Tänker nog våga ge mig in i gjutar-projekt i sommar. Tycker att er uteplats är mycket trevlig!

//P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon