lokatten
23-03-2010, 20:16
Är det nån som har använt sig av ett sånt där långt teleskophandtag med såg eller sekatör på änden då de har beskurit fruktträd? Är de bra?
Kan tänka mig att det aldrig blir så bra beskuret som när man är nära en gren och ser vad man gör. Funderar på att köpa ett teleskophandtag men vill inte få fula snitt i trädet.
Epikuros
23-03-2010, 20:26
Resultatet blir sämre eftersom att du aldrig kan vara lika pricksäker på avstånd.
Min erfarenhet av teleskopverktyg är att de bara ökar arbetsbördan och ökar risken att trädet får fuktskador eller drabbas av sjukdom.
lokatten
23-03-2010, 20:34
Tack för svar, det var det jag också trodde. Det är bara det att jag inte kan nå alla grenar på de träd jag ska beskära genom att klättra eller med långstege. Träden jag ska beskära har förstörts av tidigare felaktiga beskärningar, rena stympningar- och nu är det mängder av vattenskott, varav många blivit vedartade, jag måste gallra bland dom på nåt sätt.
Epikuros
23-03-2010, 20:39
Du har inte råd att ta in en yrkesperson då?
lokatten
23-03-2010, 20:44
Ja, jag får se vilka av träden jag klarar själv. Har märkt att många "yrkespersoner", inte kan mer än jag själv. Tidigare har en lokal sk "trädgårdsmästare" gjort beskärningarna under alla år men det är stympningar som förstört träden. Han har beskurit på tok för hårt och det är rena djungeln av vattenskott på de stackars gamla träden nu. Han använde tydligen teleskophandtag också.
Det är sant, man måste verkligen kolla utbildning och referensträd om man ska beställa beskärning!
Jag använde stångsekatör i början, men gör det inte längre. Stångsekatörerna kan man ta ung ved med, men man frestas att ta lite grövre och då är man inne och hackar. SNitten blir aldrig lika bra som när man står nära. På riktigt ung ved när man bara ska toppa över knopp så gör det inte så mycket. Trädet ordnar skadan på en säsong. Men på äldre ved är det ju värre, då står fellagda snitt öppna i flera år längre än de skulle behöva, och svamparna får gott fäste.
Stångsågar kan behövas ibland, särskilt med päronträd som får utfallande grenar som man ska lätta i. SNitten blir i stort sett alltid dåliga. Stångsåg i äpple och päron tycker jag bara är för att ta bort riskgrenar. Vanligt underhållsbeskärning går inte med stångsåg, de leder snarare till att trädets grenar får sämre styrka efter beskärningen.
Det går i stort sett alltid att lösa beskärningsbehoven med kort såg och liten sekatör. Och då lägger man snitt som gör att grenar inte angrips under lång tid av röta.
En sak till: Nästan alla stångverktyg för träd i handeln är urusla. Pengar i sjön. När jag provade hittade jag bara några få som höll åtminstone en tid, och de köptes in från Tyskland. Också dessa som höll ledde till en snabb påskyndning av inflammerad beskärningsarm... ;-) Det var länge sedan nu som tur är!
lokatten
25-03-2010, 12:22
Tack för ditt långa svar. Du verkar veta vad du talar om, jag tänker nog inte köpa ett teleskophandtag.
Förstår bara inte hur man når grenar högt upp då varken stege eller klättring fungerar, dvs utan aboristhjälp.
skogstroll
25-03-2010, 12:33
Ibland kan det ju vara svårt att nå. Har en stor fläder som står illa till och det går varken att klättra upp i den eller nå nedifrån, så jag köpte en grensåg som jag satte på en för denna lämpad pinne. Sambon lyckades då komma åt en dum gren på flädern som inte går att komma åt annars. Blev väldigt OK
theseraphim
25-03-2010, 13:24
skaffa felcos tryckluftsdrivna variant, tjoff tjoff tjoff...:-)
Epikuros
25-03-2010, 17:41
CITAT (lokatten @ 25-03-2010, 12:22)

Tack för ditt långa svar. Du verkar veta vad du talar om, jag tänker nog inte köpa ett teleskophandtag.
Förstår bara inte hur man når grenar högt upp då varken stege eller klättring fungerar, dvs utan aboristhjälp.
Om du verkligen måste göra dig av med grenen är ditt bästa val att köpa en stångsåg. Jag rekommenderar något japanskt. Det finns dugliga för något runt 1200kr, vill minas att ett märke eller namn på en stångsåg är Hayauchi, tillverkad av Silky som gör de överlägset bästa grensågarna!
Snigelhatare
28-03-2010, 17:32
Såklart är ett inhyrt proffs bäst till beskärning, men... Jag köpte en billig "teleskopsekatör" på citygross och är jättenöjd med den. Jag har beskurit mycket med den. Fungerar jättebra där det är svårt att ställa upp en stege eller att man inte vill göra sig det besväret. Min var billig men är förvånansvärt vass och ger fina snitt och det behövs ingen stor musklelstyrka för att klara det.
Den var billig i inköp och man ska kanske fundera på hur mycket man är beredd på att betala för det perfekta snittet. Vet man inget själv om hur träden ska beskäras och man är rädd för att göra fel eller skada ett värdefullt träd så hyr man såklart in ett proffs. Jag som vet var jag vill ha av grenarna gör det själv. Mitt äppleträd har klarat den beskärningen utmärkt då jag har tagit grenar högt upp och kunnat stå kvar på marken och göra det.
lokatten
29-03-2010, 10:51
Jag ska kolla in CityGross efter en teleskopsekatör.
Men är det inte ändå risk att man ger trädet skärsår med en sådan?
Och hur kommer man åt de många vattenskott som sitter tätt ihop på ovansidan av en större gren? Jag undrar också om den klarar sådana vedartade, gamla vattenskott som jag tampas med.
Aqvakul
29-03-2010, 11:02
satasa du på en enklare teleskopsekatör. Tycker du att det fungerar för dig, så kan du ju skaffa en dyrare sen. Sågarna som ofta medföljer är mindre användbara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.