Full version: Spikklubban
ester
Jag vill inte odla giftiga växter hemma, delvis pga att jag har husdjur. Hur giftig är spikklubban? Jag tycker att den är fin och skulle gärna ha den i min kryddträdgård, men inte om man riskerar att dö eller bli jättesjuk av den. Hur mycket måste en människa (eller hund) tugga i sig för att bli dålig?
Åsa, mälardalen zon 2
Spikklubban är väldigt giftig http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/dat...ur/datustr.html det är dock ovanligt att husdjur och små barn blir förgiftade av denna växt. De som brukar förgiftas är tonåringar som försöker använda den som drog.
Christoffer
Spikklubban är inte farlig att ha i sin trädgård, man måste nog få i sig ett blad som en halv handflata för att bli dålig och få dimsyn i flera dagar. Men allt är individuellt. Vissa är känsligare och andra okänsligare.
Dock ingen risk att stoppa i sig av misstag. Smakar inte godis precis.
Christoffer
De som försöker använda den som drog kommer nog inte att göra om det, om de överlever vill säga.
ester
CITAT (Christoffer @ 28-12-2003, 20:10)
Dock ingen risk att stoppa i sig av misstag. Smakar inte godis precis.

Jag har bassethundar - allt som inte är av massiv metall är mat wacko.gif

Är den så giftig så får spikklubban inte bo i min trädgård!
Christoffer
Ja, hundar är nog säkrast att ta vara på. Rörligt liv är mer värt än stillastående liv, med undantaget skadedjur antagligen. rolleyes.gif
ppp
I min ungdoms glada dagar provade jag och en kamrat mexikans spikklubba, vi hittade en bok som hette höga nord.

Jag har för mig att det stog att 14 frön är en dödlig dos för barn,, så vi dubblade det och la i en massa rötter och gjorde te av det.

Det tog Ca 1-2 tim innan vi började märka något, det första vi kände var att vi hade tappat vårat ballans sinne, efter detta kom vi in i ett förgifrtnings syntom, så vi ståg och hulkade lite. Sen var det bara att hålla i hatten mycket synvillor mm,mm,mm stog och pratade med en klänning pratade med massa polare som inte fanns.

Min tjej kom hem mitt i allt och tyckte jag var lite smile.gif skum så hon frågade vad jag gjort, inget så jag, jag hade glömt bort att jag tagit något.

Men men summan av kademumman är om man fel doserar dör man.
Jag avråder er helt att prova datura.
Om ni inte har hjärna att fatta att det är farligt och måste prova till varje pris,,, snälla ta med er en barn vakt biggrin.gif
Mvh
Erik
Mocca
Som sagts redan är den mycket giftig. Men djur är oftast smartare än människor och vet vad som är giftigt kontra inte. Ännu giftigare är t ex liljekonvaljen, idegranen, torkade blad från eken osv. Listan kan göras lång. Ta t ex smörblomman...giftig när den växer, men nästan ofarlig när den är torkad.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon