Full version: Revbensspjäll
Monarda
Någon som har ett smaskigt recept på revbensspjäll?
Eva St
När jag vill göra det riktigt enkelt för mig brukar jag smörja en långpanna lägga i tjocka revben i bitar och lagom stora skalad rå potatis. Fyller hela långpannan med denna blandning sedan tar jag salt svartpeppar och grillkrydda och kryddar upp det hela ganska ordentligt. På med några klickar smör eller margarin och låter det gå i ugnen tills det är genomstekt och fått fin färg. Ibland åker det i lite stora bitar av morot också Brukar späda med lite vatten mot slutet
Det går snabbt är enkelt och blir riktigt riktigt gott och allt både kött ,potatis grönsaker och sky blir klart samtidigt Smidigt
Motti
Att pensla revbenen med lite honung är gott lite soja salt och svartpeppar eventuellt lite grillkrydda,man kan blanda ihop allt i en skål och pensla på.
ulleW
Hej,

jag brukar koka revbenen på svag värme i ca 1 1/2 timme tillsammans med lök, vitlök och svartpepparkorn. sen tar jag upp dem och torkar av lite lätt med hushållspapper. sen penslar jag dem med nedanstående glaze och sätter in i ugnen, 200C i 30 min. efter halva riden kan man göra en andra pensling.
glaze:1dl ketchup
1dl muscavodosocker
1dl japansk soya
1dl honung
1 bit riven ingefära
glazen räcker till ca. 2 1/2 kg revbenspjäll och det blir underbart gott!

mvh ulrika
Monarda
Jag gjorde också så att jag kokade dom först innan dom åkte in i ugnen. Det verkar vara ett oslagbart sätt för att få dom riktigt saftiga. Din glaze verkar smaskens Ulrika, den provar jag nästa gång. tummenupp.gif
netha
CITAT (ulleW @ 01-04-2010, 11:03) *
Hej,

jag brukar koka revbenen på svag värme i ca 1 1/2 timme tillsammans med lök, vitlök och svartpepparkorn. sen tar jag upp dem och torkar av lite lätt med hushållspapper. sen penslar jag dem med nedanstående glaze och sätter in i ugnen, 200C i 30 min. efter halva riden kan man göra en andra pensling.
glaze:1dl ketchup
1dl muscavodosocker
1dl japansk soya
1dl honung
1 bit riven ingefära
glazen räcker till ca. 2 1/2 kg revbenspjäll och det blir underbart gott!
mvh ulrika

Visst har du väl i salt också.
Jag kokar med salt svartpeppar-, vitpeppar-, grönpeppar-, rosépepparkorn. 3-4 lagerblad, gul lök.

Din glace ska jag definitivt testa nästa gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon