Full version: Problem med slide
ceko
Vi vill plantera en låg friväxande häck (funderar på svartaronia) mot grannen men på platsen där vi vill plantera fanns tidigare en "djungel" med något (som jag efter lite surfande på nätet har identifierat som park- eller jätteslide).

Vi ägnade hela förra sommaren åt att försöka utrota växten men har insett att det verkar vara kört! angry.gif Problemet är att den växer under grannens gräsmatta (alla skott som ploppar upp tar ju gräsklipparen) men den "skjuter" konstant iväg rotskott till vår tomt, så vi kommer ju aldrig bli av med den. Grannen vill ju knappast gräva upp sin gräsmatta.

Frågan är alltså om det går att plantera häck på samma ställe som det växer slide eller kommer den kväva alla planteringsförsök från vår sida? Är det kanske gräsmatta och ett litet staket som gäller för vår del också, suck?
Bassam
Hej
det första kan tänka på mekaniska tar dom på handen från rötter andra du kan plöja marken för att dom ska bli under marken utan sol och luft,tredje finns Roundup som man kan betsar på ogräs bladen.
H:Bassam

Huggorm
Ja, roundup är nog tyvärr enda lösningen. Upprepade behandlingar under en sommar borde ta död på slidet, om nu grannen håller efter skotten med gräsklipparen på sin sida. Planterar ni aronia kommer den få svårt att ta sig, eftersom slidet kommer stjäla all näring. Gödslar ni aronian så kommer sliden ta det mesta, och då växer den ännu bättre fear.gif
ceko
Tack för era svar!

Ja, vi testade Round up redan förra sommaren, men det kom ju nya skott ändå. Vi får väl göra en ny attack i år när skotten börjar kika fram och se hur mycket vi kan ta kål på och samtidigt gräva upp så mycket rötter det bara går. Vilken otrolig överlevnadsförmåga den växten har!

Då antar jag att det är bäst att avvakta med några planteringsförsök tills nästa år i alla fall......

octachoron
Jag har själv ingen erfarenhet av slide men jag har läst att den växer så kraftigt att om man penslar på Roundup under tillväxten så kommer medlet inte ner till rotsystemet utan bästa tiden för bekämpning är under hösten.
Liten trevlig engelsk artikel om bekämpning av slide:-)
ceko
Växtvärldens Godzilla, fear.gif Huh, låter verkligen som om vi måste ta till det tunga artilleriet om vi ska lyckas utrota sliden från vår trädgård, eller snarare vår kommande trädgård (just nu består den mestadels av jord).

Tack för artikeltipset, ska lusläsa den vid tillfälle.
Bassam
Hej
Den här problem är med din granne men i alla fall du kan vattna dom bra när de gror bra spreja på dom Roundup eller fram tiden ska komma bra sol vattna dom bra och sen täcka marken då det ska bli varm i marken och dom ska bränna men det behöver lång tid mellan 3 till 6 månader.

H:Bassam
skogstroll
hörde nånstans att det enda för slide som gäller är att täcka den med markduk eller liknande, grannen måste nog hjälpa till annars kommer den nog upp igen. Jag var på en sån där visningsträdgård för några år sen hos en väldigt entusiastisk och kunnig trädgårdsdam. Hon var djärv nog att ha en slide mitt i sin fina trädgård som en enskild planta. Den såg ut ungefär som en jättebambu, otroligt fin... fast... jag ska nog inte ha en whistling.gif
Bassam
Hej

Under täcken ska inte ogräs rötter få sol och näring som behöver så de ska dö , för att bladen gör näring med sol hjälp ( co2 +vatten + sol = näring ) och skicka till rötter .

H Bassam
NiklasTyreso
CITAT (ceko @ 23-03-2010, 22:15) *
på platsen där vi vill plantera fanns tidigare en "djungel" med något (som jag efter lite surfande på nätet har identifierat som park- eller jätteslide).

Vi ägnade hela förra sommaren åt att försöka utrota växten men har insett att det verkar vara kört! angry.gif Problemet är att den växer under grannens gräsmatta (alla skott som ploppar upp tar ju gräsklipparen) men den "skjuter" konstant iväg rotskott till vår tomt, så vi kommer ju aldrig bli av med den. Grannen vill ju knappast gräva upp sin gräsmatta.

Slide innehåller polyfenolen resveratrol som förlänger livslängden med upp till 20-30 % (i djurförsök på plattmaskar och möss). Dessutom är det en antioidant och antiinflamatoriskt. Det är det närmaste vetenskapen kommit när det gäller ett livselixir.

http://en.wikipedia.org/wiki/Resveratrol

Ett alternativ är att du sluter fred med växten och äter den som kosttillskott.

/
Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon