hej
kommer snart ha ett växthus på 22 kvm och 3 m i tak det kommer vara isolerat kan bli en å annan minusgrad på vintern men kommer ha frost vakt.
jag undrar vilka "ovanliga" ätbara frukter el dyl jag kan odla och lite kort hur skötseln på dem är?
citrus,kiwi,fikon,passionsfrukt..mm...
mvh lotta
Vinrankan klarar av minusgrader, men jag tvivlar om dom andra gör det.
Min granatäpple klarade en enstaka minus-ett-natt ett år sedan när jag missade en frostnatt.
Men den såg riktigt död ut länge efter det.
Så om du vill ha exotiska frukt-träd, måste det vara frostfritt.
Se till att isolera en mindre område över vintern och ha frostvakt där.
Alexander-VG-zon3
31-03-2010, 10:15
hur många frostgrader tror du att det blir ?
och vilken växtzon är det?
oliv tål några nätter i krukor neråt -5c -8c om den har invintrat. och frost på hösten stimulerar den till att blomma.
samma för fikon tål även frostnätter i kruka på hösten och vintern, den är härdigare än oliv. en annan ur samma familj är mullbär, är härdigare än fikon vill ha samma skötsel.
dessa ska ha samma jord som ska vara lucker och luftig och innehålla kalk. låt dom torka upp innan man vattnar igen och ge dom näring 2-3gånger per månad (oftast börjar man ge näring i maj och slutar i juli).
kiwi kan du odla, finns ett par arter och sorter med olika härdighet. Kiwi (äkta, den vi hittar i mataffären) är känsligast tål samma som fikon. sedan har du minikiwi, kamelontbuske, krusbärsaktinidia som har samma tålighet som vinranka. kiwi vill ha jord med lågt ph. och hållas lätt fuktiga ge näring 1-2gånger per månad från det tills att dom vaknar och till juli.
Passionsfrukt - passiflora edulis, tål också ett par frostnätter i kruka. samma härdighet som oliv bara det att oliv tål längre period av kyla. vill ha samma skötsel som kiwi. passiflora får du nog anses som känsligast då den bara tål kyla for kortperiod, inte för en hel vinter. den vill under hela vintern övervintra i en temp på +5c +15c. den går att fröså och det tar 1-15år innan dom blommar.
andra du kan ha är persika eller aprikos. dom vill ha samma jord som fikon. ge dom en 1-2gånger varje månad från maj till juli.
sedan finns kaki som du kan fröså, men då tar det lite tid innan dom blommar. går odla i kruka och har samma härdighet som fikon. vill ha samma skötsel och jord som kiwi.
hittar du kan du också testa Feijoa sellowiana, tål några frostnätter i kruka. vill ha jord med lågt ph. håll lätt fuktig och ge näring som persika.
citrus kan du inte ha, om du nu inte varmare upp det så att det har en lägsta temp på +5c.
oh tack för det långa och innehållsrika svaret!!
jag kommer ha frost vakt så inte många minus i växthuset... låter spännande med de växter du nämnde i slutet, inte en aning om vilka de är men skall plugga lite...
längtar tills jag har huset färdigt!!!
mvh lotta
Hej
De kan klara lite frost men inte så mycket och inte om frost stannar lång tid,
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.