Full version: Goijibär
gökhem
Har förgäves sökt en planta (bocktörne) med goijibär. Plantskolorna nobbar. Någon som har växten i trädgården så kommer jag gärna och hämtar ett rotskot, i Göteborgstrakten?
Sussie F-Flower
Har inga tips på ställen som säljer plantor men annars kan du gå till ICA och köpa ETT torkat bär i godisdisken där dom har naturgodis. Pilla sönder och så alla frön så har du snart ett 20-tal plantor...

Vi var väldigt många som gjorde det ifjol. Några andra som visste om bäret tidigare har även sått goiji för några år sedan.

(Eller var du kanske sugen på en halvstor buske, på en gång?)
corey
Förra våren planterade jag några frön från torkade Gojibär. Jättekul!

De grodde snabbt men växte långsamt i början. Knappt ett år senare har i år tre små buskar. Två av dem planterade jag ut i höstas och de har klarat den hårda vintern galant. En av dem har fått lyxbehandling och bott i uterummet. Gröna blad börjar redan synas på den.

Enligt vad jag förstår så är Goji och Bocktörne inte riktigt, riktigt samma (men det spelar minde roll).

Hoppas du får tag på det du vill.

Kram
Smarterchild
easyplant hade småplantor till salu såg jag i deras senaste katalog. Men jag hade ju ingen aning att man kunde så gojibär själv, hur spännande som helst ju! Hur lång tid tar det innan det blir bär tro?
Laura
Jag blev inspirerad av detta tråd och då jag har en burk torkade gojibär hemma pillade jag ut några frö idag. Tänkte testa så dem efter påsk smile.gif Så kul!
corey
Jag är ytterst nyfiken på om det kommer någon liten blomma som kan ge bär redan i år. Vi får väl se!

Berätta om era sådder sedan. Spännande!

Hur har det gått för er andra som sådde goji förra våren?

Sussie F-Flower
CITAT (corey @ 25-03-2010, 08:56) *
Hur har det gått för er andra som sådde goji förra våren?

Jag planterade 3 plantor i varje (2 st) kruka. De har fått övervintra inne i vanlig rumstemp utan belysn.
De är långa, ca 60-70 höga, och rangliga, bladfattiga men de lever. Ska klippas ner bara jag ser att de börjar komma igång först. Måsta ta fram dom i RIKTIGT ljus!
Sedan har jag 6-7 st i varsina planteringskrukor där dom har stått sedan jag skolade om dom. Dom måste planteras om i näringsrik jord och dom är bara 20-25 cm höga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon