Full version: Gardenia
ceko
Hej,

Jag har en gardenia som är helt överfull med blomknoppar, men de slår aldrig ut. Det har varit knoppar sedan i början av januari och visst har de blivit större men sedan händer inget. Ibland blir knopparna även gulaktiga och trillar till sist av. sad.gif Jag ser till att hålla jorden fuktig (vattnar nästan varje dag) och den får krukväxtnäring en gång i veckan. Är det för många knoppar för att den ska orka blomma eller ska den ha någon viss typ av näring? Den står i ett fönster som vetter mot öst.
ingrids
Hej, jag undrar om du helt enkelt ger din gardenia för mycket vatten. Jag, som är vansinnigt slarvig med vattning, kom hem till en gardenia full med knoppar som var så torr att knopparna slokade. Två dagar efter en rejäl dos vatten hade två av knopparna slagit ut och fler verkar vara på g. Ett par har jag förlorat till torkan, men de blir bruna, inte gula. Näring tror jag den fick första gången i år för tre veckor sedan, vilket påminner mig om att det nog är dags igen. Min gardenia står i ett västerfönster, mest för att enda andra alternativet är norr, och förra året glömde jag ställa ut den på grönbete men annars står den ute i halvskuggigt läge på sommaren.
netaave
Duscha den ofta, ställ den på ett lite större fat med ett mindre fat upp o ner på där du ställer krukan, sen ser du till att det alltid är vatten på det stora fatet utan att krukan står i vatten.
Lägg lite äggskal i vattnet du vattnar med.
ceko
Aha, tack för tipsen, nu blir det dusch och fat med vatten som gäller istället för att vattna direkt i krukan. En liten fråga bara: vad är äggskalen i vattnet bra för? confused.gif
oliv
Gardenia vill i alla fall ha surt, vattna med mjukt vatten eller regnvatten...
ingrids
Äggskal förväntas göra det motsatta, nämligen göra vattnet kalkhaltigare.

netaaves råd (som jag tar mig friheten att kommentera, hoppas det är ok) handlar om bra sätt att höja luftfuktigheten för din gardenia, riggandet med faten gör att gardenian ALDRIG står i vattnet, vilket netaave också skriver. Du måste fortsätta vattna i krukan fast du duschar den. Jag, som har golvvärme i min lägenhet, upplever inte att jag behöver duscha min gardenia, men i en torr lägenhet kan det mycket väl behövas.
Bassam
Hej
Skal ägg gör ingenting på grund att de behöver lång tid för att lössa ut näring.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon