Tulipanaros
Hej!
Vilka fruktträd eller bärbuskar är mest tåliga för torka på sommaren, dålig dränering på vintern och allmänt stenig och näringsfattig, kalkhaltig jord (sand/kalksten)? Det naturliga svaret är kanske "inga", men det vill jag inte höra. smile.gif En del kan man förstås göra för att förbättra villkoren, men bra kommer det inte att bli. Slånbär trivs i alla fall, men det finns alltså redan. smile.gif
Alltså: tips sökes! Både gott och vackert, gärna stort/högt, är önskvärt.
RibesRubusVitis
Tänker såklart på vinrankor (det gör jag nästan alltid); stenigt, magert och eländigt är själva livsluften för dem. Dålig dränering på vintern är visserligen inte bra, men annars stämmer det mesta. Även vinrankor måste vattnas i början vid torka, men senare ska det helst undvikas. Rötterna går så djupt att vattning på ytan ändå inte spelar någon roll. Man kan skämma bort dem med ytlig vattning så att rötterna bildas där i stället, och då blir de extra sårbara.
Tulipanaros
Tack, det är en bra idé! Fast kanske är platsen, det glömde jag skriva, ganska blåsig också... Egentligen skulle jag vilja ha någonting högre, som ett körsbärsträd eller päronträd, men är rädd att det är lite för optimistiskt. Dräneringen är ännu sämre en bit bort (där brukar det stå vatten ett tag fram på vårarna); det här är i alla fall i ett område där det nu är (ganska sank) ängsmark. -- Hur kinkiga är fruktträd egentligen?
Platinum
Havtorn växer ju naturligt där det är stenigt och blåsigt så det kanske kan vara nått om det går att få tag på.
Tulipanaros
Mm, havtorn är gott. Men också lite lågt... Fast jag har sett ett ganska högt havtornsträd en gång, det var vackert. Värt att tänka på!
Bassam
Hej
Det är bra om du ordna väldränera plus om du gräva håller 60*60*60 cm och ordna väldränera genom slang inne .

Obs : på den här sätt du kan odla vad som helst.
H:Bassam
Tulipanaros
Att ordna dräneringen är inte så lätt när det är kalkstensberg under. smile.gif
Harvey
Fast det beror ju på om man törs. Jag bor i en riktig köldhåla, med lera/silt, högt grundvatten, nästan alla äppletröd i hela landskapet har kräfta i betydligt bättre jord än min, men vaddå, skall man ge upp för det. När jag känner mig rik (ytterst sällan) får det komma en grävare och göra allt jobb som behövs för tillfället (och jag har råd med) och jag sätter alla mina fruktträd på marken och kupar upp jord så att det blir som en kulle dom växer i.
Ok. Jag vet att dom lär få sjukdomar ändå, men dom kansle blir 30 år och det år fint för mig.
Än bättre låter det för dig som har grusig jord. Fruktträd vill ju ha sånt, gärna med mycket kalk i. Nä, jag hade testat allt jag ville om jag var du. Om torka så tål dom det om dom bara har fått vattning under etableringen några år.
Tulipanaros
Du har rätt: trial and error! Friskt vågat hälften vunnet.
Jan af Lisö
Kan inte du bygga en stenring med diameter på några meter (ju längre dessto bättre) och några decimeter hög och fylla med bra planetringsjord ? Och plantera ett tåligt äppelträd där, kanske på B9 stam ??

Då kommer du åt problemmet med stående vatten. Naturligtvis kommer arrangemanget att kräva att du vattner ordentligt på somrarna samt gödslar på våren. Täcker du jorden med något lämpligt material (täcksbark) så minskar avdunstningen.

Trädet kommer nog att behöva ett rejält stödkäpp under hela sitt liv om det är blåsgt där.
Huggorm
Kalket är bra för körsbärsträd, men dom vill ju inte ha dålig dränering. Prova att bygga en upphöjd bädd av markens material utblandat med näringsrik jord eller välbrunnen gödsel.
Tulipanaros
En upphöjd plantering är en bra idé! Problemet är kanske att det är en sommarstuga där vi bara är delar av sommaren, så det finns inte alltid folk där som kan vattna. Men sällan och mycket vatten är väl i alla fall bättre än ofta och lite!
Rejäl stödkäpp, ska komma ihåg det. smile.gif
Vad är tåligast av äpple, körsbär och päron?
Huggorm
CITAT (Tulipanaros @ 24-03-2010, 21:29) *
Vad är tåligast av äpple, körsbär och päron?

Äpple är väldigt tåliga om du väljer rätt sort, men även de andra borde klara sig om du gör i ordning en bra odlingsbädd
Tulipanaros
Tack alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon