ljusgröna fingret
24-03-2010, 22:06
Jag har sett att det varit mycket diskussionen om F1 plantor eller ej vad gäller frön från köpta plantor. Jag har odlat paprikor som krukväxter i flera år och alltid fått fina frukter på dem. Jag tar frön från vanliga köpta paprikor och det har aldrig misslyckats.
Men nu har jag fått lite alzheimer light när det gäller om jag brukar knipsa första (ej de 2 allra första) bladen för att den ska förgrena sig bättre. Jag tror jag brukar göra det men minns ej säkert.
Är det någon som vet?
Malin_MeL
24-03-2010, 22:17
jag vet inte hur du brukar göra

men jag brukar inte knipsa paprika och chili, de har förgrenat sig fint ändå.
Preussen
25-03-2010, 09:26
håller med Malin. ända gången jag knipsar, klipper är av utrymmesskäl när de växt för mycket. tex brazilian starfish, c.baccatum, kan bli 2 meter hög eller mer.
Crazy4Flowers
25-03-2010, 12:51
Har bara Chili, ska ta och stoppa ner paprika snart, jag har toppat vissa Chilisar, det skär i hjärtat men plantorna brukar bli mycket bättre tycker jag. Vissa grenar sig bra andra gör inte det, man tvingar dom att grena sig lite mer om man toppar och så släpper man ner mer ljus om plantorna står tätt. Mina lever som sillar nu, utrymmesbristen är påtaglig. Flera av Chilisarna har fått blommor och det är lite tidigt för det, tar bort blommorna eller toppar, kör lite olika.
Förra året vart nog dom jag toppade finast men ändå lika stor som dom otoppade. Har man flera är det bara att testa lite olika, sedan får du själv avgöra vilket du föredrar.
blomkronan
26-03-2010, 08:59
Paprika ger en frukt per förgrening...
så man kan klippa bort en gren per förgrening för att få flera frukter.
här är en bra bild och bra läsning
Vilken bra länk ,tack för det blomkronan !
Fungarar det samma för chilin också,att man kan klippa och styra greningen ?
blomkronan
30-03-2010, 23:44
CITAT (katah @ 30-03-2010, 20:43)

Vilken bra länk ,tack för det blomkronan !
Fungarar det samma för chilin också,att man kan klippa och styra greningen ?
Det finns dom som gör bonsaiträd av chili och paprika så visst kan du klippa och styra som du vill. Men om chilin ger mera frukt pga av klippningen.... det beror nog på sort...
Ni andra chiliodlare kan nog svara bättre på den frågan.
Preussen
31-03-2010, 07:37
storfruktiga sorter skulle säkert kunna profitera på någon form av beskärning. Odlar man småfruktiga sorter får man ändå stor skörd så mervärdet av det nerlagda arbetet kanske inte är så stort.
klippa ner chileplantor gör man med övervintrare så man kan göra det som sagt av många anledningar, utrymmesskäl eller estetiska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.