Thé
Jag har en liten rabatt där jag har satt en New Dawn, och till vänster om den en pion (Festiva Maxima). Men framtill kan jag inte bestämma vad jag ska sätta. Där står tre grupper med små irisar, så det måste vara en perenn som vissnar ner på vintern (annars var jag inne på lavendel ett tag).

Den ska helst se fin ut hela sommaren förstås, och kanske max 40 centimeter hög. Jag har funderat i flera år och haft ettåringar där (sist praktmire), men nu vill jag ha något som "sköter sig själv".

Läget är soligt (inte sol riktigt hela dagen dock) och varmt, jorden är sandjord (förbättrad till rosen och pionen).
oliv
Jag har planterat ulleternell vid fötterna av New Dawn. rolleyes.gif

odla bild (jag har tyvärr ingen bild själv)
Thé
Tack för tipset, jag satt två ulleterneller på ett annat ställe i höstas, kanske ska gräva upp dem och flytta dem dit.
vanjalarsa
CITAT (Thé @ 25-03-2010, 10:19) *
Tack för tipset, jag satt två ulleterneller på ett annat ställe i höstas, kanske ska gräva upp dem och flytta dem dit.

Hade ullertenell för flera år sedan. DE spred sig värre än ogräs. har ni sluppit det problemet?
Ps de är numera utrotade..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
oliv
CITAT (vanjalarsa @ 26-03-2010, 10:44) *
Hade ullertenell för flera år sedan. DE spred sig värre än ogräs. har ni sluppit det problemet?
Ps de är numera utrotade..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Jag planterade ulleternell i fjol, därför kan jag inte säga mycket. Men skulle de sprida sig är det bara trevligt! Jag vill att mina rabatter äntligen ska bli frodiga, har varit för försiktig hittills, jag saknar ordentlig tillväxt... whistling.gif
Mollis
Jag har några stycken ulleterneller med de sprider sig inte alls, däremot blir de buskiga och rätt stora (jag är en usel fotograf men skickar en bild i alla fall).

/Mollis

Thé
Åh, perfekt med en bild!

Jag har hört att de ska sprida sig, men eftersom jag grävde ner mina två i höstas har jag ingen erfarenhet.
Blomstertanten
Japansk malört, Artemisia japonica kanske kunde vara nåt ?
Ezereht
Jag har silverarv. Det har fungerat bra för mig.

Pauline/Sthlm
Jag skulle sätta jättedaggkåpa (jag vill i o för sig ha den överallt)! Torde passa fint i färg till New Dawn och Festiva M också.
Äntligen ute och rycker i rabatterna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon