Full version: Spetskål
anlo13
Hej!

Har någon av er odlat spetskål? Jag tänkte prova det i år. På fröpåsen stod det att de skulle förodlas med start i februari - mars.

Jag satte mina i söndags och de gror så att de lyfter jorden. Verkar växa i raketfart.

Hur har det fungerat för er? Jag är lite orolig att jag satt dem för tidigt.
skogstroll
jag odlade förra året men det resulterade inte i så mycket. I år ska jag försöka igen. Kalibos tror jag den heter fast jag har inte sått den än för jag vet jag alltid är ute för tidigt... Spetskål är ju så smaskigt
Preussen
tänkte ge mig på spetskålen i år. sår spitfire och hispi från Johnsons. båda är f1. köpte utgången frö på lilla fiskaregatan. se säljer för 5kr påsen.
tänkte så direkt på plats under fiberduk och kanske dra upp någon planta hemma fall i fall.
EKLO
Jag odlade spetskål förra året för första gången. 3 huvuden bara, men ändå. Hade förgrott under lysrör 5 veckor innan jag satte ut dem, tror jag det var.

I år gör jag så att jag täcker med täckväv hela säsongen - jag fick nämligen mängder av skogssniglar (dock inga mördardito där jag håller till) och jordloppor som knaprade mkt friskt på huvudena. Det lilla som var oskadat i mitten var dock väldigt, väldigt sprött och gott och gav mersmak.
katah
Jag odlade dom första gången förra sommaren och hade ett nät över.
Jag förodlar kålväxter någon gång i mitten, mot slutet, av april så det där 5 veckor före utplantering stämmer ju väl .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon