Full version: Delad stam, tips?
Kalle_kula
Hej,
en av mina japanska lönnar (dissectum garnet) ser ut som på bilderna efter vintern. Finns det hopp om den och i så fall några speciella åtgärder?

Tacksam för tips!

/kalle

[attachment=48369:Bild_2.jpg][attachment=48368:Bild_1.jpg]
KarinSKARA
Inte kul när sånt där händer men vanligt efter sådana här snörika vintrar.
Det bästa att binda ihop småskador med är ett sådant där brett brunt platt gummiband.
Klipp isär gummibandet och vira det runt stammen samtidigt som du pressar ihop så hårt du kan. Stoppa in änden under första/sista varvet så låser det sig. Lite som att ympa.
Hoppas min bild kommer med här nedan så kanske det är lättare att begripa min beskrivning.

Karin i Marum //
fru smurf
Här är en till som råkat illa ut med japansk lönn denna vinter.
Hoppas din åter blir fin och klarar sig!

Hoppas det är ok men jag tänkte ställa en följdfråga ang. dem där gummibanden. Ska man låta dem sitta kvar i flera år, behöver man binda om dem i takt med att trädet växer?

Hoppas det är ok att jag hoppar in i din tråd och ställer lite frågor :-)

Bassam
Hej
När sår läka Du kan borta banden .
H:Bassam
KarinSKARA
Hos oss har alltid gummibandet gått av efter 2-3 år av egen kraft och då har trädet vuxit ihop. Bra om man kollar några gånger under sommaren så inte bandet går av. Likaså att det inte växer fast i trädet. Skadar inte men är inte snyggt.
Bassam
Hej
Man ska göra samma läkare när benbrott blir bra de tar bort bandet.
H:Bassam
lokatten
Hej,
Måste fråga- jag har en liknande skada på ett litet, helt ungt körsbärsträd som krossats av snö under vintern. Kan man sätta tillbaka en gren som rivits helt av från stammen på liknande sätt- trots att såret på stam och gren nu är 2 månader gammalt? Jag har grenen kvar men det hände i februari och trädet var helt täckt av snö, så det är först nu som hela såret är framme. Måste såret vara färskt för att detta ska fungera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon