Tigerhumla
Hej,

Är ganska novis inom trädgårdsområdet och hoppas på hjälp från er andra.
Det är så här att vi håller på att bygga ett nytt staket som är kombinerat med en spaljé och slutligen en liten pergola i toppen. Det är ca 15m långt utefter vår tomtgräns. På södersidan av det kommer vi plantera klätterväxter (vi har tänkt på olika klematis, murgröna osv).

Vår tomt är just nu en stor lerhög efter anläggning av en pool under hösten så det kommer bli en ny rabatt med ny jord längs med hela staketet/spaljén. Den jorden som i dag ligger överst låg tidigare 2m ner och består av grus, sten och lera...

Nu undrar jag vad är det optimala förhållandet för klematis vad gäller jord?
Ska man lägga ner droppbevattning? Vilka växter kan man blanda med?
När vi nu gör en ny rabatt vill vi göra det så bra som möjligt från början.

Fungerar det att lägga vit marmorkross längst upp så att de får lite svalare om fötterna?

Vi har tänkt gräva ner ca 50cm lägga markduk(?) och på med så bra jord som möjligt, läste att rosjord är bra. Vad innebär rosjord?

Som ni ser så är frågorna många och alla tips är välkomna.

/Tigerhumla
Finn Klematis
Hej!

Börja med ett besök på min hemsida. finn.eldh.net

Så till Dina frågor,

Jag skulle enbart plantera klematis klippgrupp 3.
Det underlättar skötsel och klippning.

För klematis som inte står mot vägg eller i regnskugga
behövs vattning enbart vid torka.

Jag planterar alltid i Hasselfors U-jord. Rosjord är också
bra. Det är jord som håller kvar fukt och näring.
Planteringsgropp 60 cm i diameter och lika djup.

Jag skulle inte lägga marmorkross.
Om Du vill plantera andra växter. Välj sådana som har ett
svagt rotsystem.

För att kunna ge förslag på olika klematis, behöver jag veta
höjden på spaljen och pergolan.

Du är välkommen på besök i min trädgård.

Mvh.
Finn
Epikuros
Tjena, Finn!

Eftersom att du verkar vara odla.nus ledande expert på Clematis så vänder jag mig till dig!

Vad tror du man kan ha för odds att odla Clematis inomhus om man försöker se efter ljus och fuktighet?
Allting går, bara man lägger ned tid och ansträngning på det!

Och inomhus, då menar jag inomhus som inne i en lägenhet, inte ett uterum =)
Finn Klematis
Hej unge man!

Mycket roligt att få frågor från en ung pojke.
Du skrev att inget är omöjligt om man bara
försöker. Har Du försökt att lugga en flintskallig?
Nu till Din Fråga.
Det kommer inte att gå bra. Det blir för varmt på
vintern.
Klematis växer i dom tempererade zonerna, det
betyder att dom måste ha en viloperiod ljust och
svalt ca 0 C.
Dom städsegröna ca 10-15 C. Dom senare klarar
några år i lägenhet, men sen är dom slutkörda.
Om Du har möjlighet sök upp mig på mässan.
Jag har föredrag både lördag och söndag.

Mvh.
Finn
Epikuros
CITAT (Finn Klematis @ 25-03-2010, 21:26) *
Hej unge man!

Mycket roligt att få frågor från en ung pojke.
Du skrev att inget är omöjligt om man bara
försöker. Har Du försökt att lugga en flintskallig?
Nu till Din Fråga.
Det kommer inte att gå bra. Det blir för varmt på
vintern.
Klematis växer i dom tempererade zonerna, det
betyder att dom måste ha en viloperiod ljust och
svalt ca 0 C.
Dom städsegröna ca 10-15 C. Dom senare klarar
några år i lägenhet, men sen är dom slutkörda.
Om Du har möjlighet sök upp mig på mässan.
Jag har föredrag både lördag och söndag.

Mvh.
Finn

Jag har fribiljett till hela mässan så jag ska nog kunna dyka upp på ditt föredrag!

Så då är det alltså balkong som gäller om något? Jag har tidigare haft en Clematis av okänd sort (många år sedan) som gjorde sig riktigt bra på balkongen, även om den vissa år var lite ovillig att blomma.

Hur lång måste viloperioden vara? Jag funderar över ifall man kanske kan ha den inne på våren och sommaren och sedan beskära den och flytta ut på hösten eller vintern.

Vilka Clematisgrupper är städsegröna?
Tigerhumla
Hej Finn och tack för ditt svar!

Din sida var mycket lärorik och inspirerande.
Staketet/spaljén är totalt 2,20m från mark. Pergolan i toppen sticker ut ca 30 cm åt båda håll, vi passade på att köpa en del sorter i september/oktober, det är ju lite billigare på hösten. De har varit jordslagna under hösten och vi hoppas nu att de klarat den bistra vintern.

Du får gärna komma med förslag på sorter, ska leta reda på vilka sorter vi köpte. De kanske inte passar i ett söderläge confused.gif .

Om jag förstår dig rätt så ska man alltså inte skugga med allt för kraftiga perenner, kanske bättre med barkmull för att hålla fukten?
Finn Klematis
CITAT (Tigerhumla @ 26-03-2010, 10:38) *
Hej Finn och tack för ditt svar!

Din sida var mycket lärorik och inspirerande.
Staketet/spaljén är totalt 2,20m från mark. Pergolan i toppen sticker ut ca 30 cm åt båda håll, vi passade på att köpa en del sorter i september/oktober, det är ju lite billigare på hösten. De har varit jordslagna under hösten och vi hoppas nu att de klarat den bistra vintern.

Du får gärna komma med förslag på sorter, ska leta reda på vilka sorter vi köpte. De kanske inte passar i ett söderläge confused.gif .

Om jag förstår dig rätt så ska man alltså inte skugga med allt för kraftiga perenner, kanske bättre med barkmull för att hålla fukten?

Hej!

Vi börjar med att tiita på vad Du har köpt.
Man behöver inte skugga klematis utom om dom står mot en solvägg.
Fukt runt rothalsen är det sämsta som finns för klematis.
Finn
Tigerhumla
CITAT (Finn Klematis @ 26-03-2010, 12:01) *
Hej!

Vi börjar med att tiita på vad Du har köpt.
Man behöver inte skugga klematis utom om dom står mot en solvägg.
Fukt runt rothalsen är det sämsta som finns för klematis.
Finn

Okej, var precis ut och tittade till dem, de har ju legat under en halvmeter snö i vinter. De är nedgrävda i kruka intill huset och täckta med juteväv. Märkte att tjälen faktiskt släppt greppet där.

Vi köpte dessa baserat på vilka vi tyckte var vackra samt att vi försökte sprida blommnigen under hela säsongen och att plantan i sig så frisk och stark ut.

Jackmanii
Hagley hybrid
Comtesse de bachaud
Rebecca
Pink perfume
Westerplatte
Columnella
Finn Klematis
Hej Epikuros!

Jag tror att det skulle gå, om Du har ljust i bostaden.
Men Du kommer att få problem med bladlöss.
Bästa resultat får Du om Du har den på balkongen
året runt.
Två förslag på klematis för kruka på balkong.
Köningskind. Kungsblå
Stasik. Rödbetsröd.
Dom blir Ca 1,5 m. höga. Hela plantan blommar.

Städsegröna klematis. Armandii, Cirrhosa och Forsteri.

Finn
Epikuros
Bladlöss borde jag väl kunna få bort med såpavatten?

Jag ska genast snoka runt lite om de Clematis du nämnde.
Men jag ska även komma och lära mig mer om Clematis på någon av dina föreläsningar.

Tack för bra svar!
Finn Klematis
Hej Tigerhumla!

Jag förstår Din motivering att sprida blomningen över hela
sommaren, men jag har en helt annan uppfattning. Samtidig
blomning, med lika höga klematis som blir lika höga som Ditt
staket är vad jag föreslår.
Då är det 3 kanske 4 av dom Du har som håller måttet.
Hagely Hybrid ,Comtesse de Bouchad och Westerplatte,
Rebecka är ny och jag är inte helt säker på hur hög den
blir.
Några förslag.
Valge Daam, Rouge Cardinal, Rüütel,Minister, Semu,Teksa,
Tentel,Pöhjanael, Riistimägi , Uno Kivistik och Ashva.

Finn
Epikuros
Är det av någon speciell anledning du nämner så många Clematis av estniskt (?) ursprung, Finn?

Finn Klematis
CITAT (Epikuros @ 27-03-2010, 03:29) *
Är det av någon speciell anledning du nämner så många Clematis av estniskt (?) ursprung, Finn?

Hej!

Ja. Jag började med klematis från våra östra grannländer 1998,
och har mycket goda erfarenheter. Att det blev så många från
Estland beror på att dom har rätt höjd.

Finn
Tigerhumla
CITAT (Finn Klematis @ 26-03-2010, 20:41) *
Några förslag.
Valge Daam, Rouge Cardinal, Rüütel,Minister, Semu,Teksa,
Tentel,Pöhjanael, Riistimägi , Uno Kivistik och Ashva.

Hej Finn!

Tack för alla dina tips, jag vet nu att U-Jord är bra, bör inte täcka marken med något och helst inte skugga heller. Det blir då konkurens om fukt och näring och behövs endast i varma söderlägen.

Dina förslag är klart intressanta, men vart hittar man plantskolor med stort sortiment?

När vi valde de sorterna vi nu redan köpt, kollade vi faktiskt längd. På ex Jackmanii står det 2 - 2,5 m för vi vill ju verkligen att staketet och spaljen ska täckas, helst även att vi också får pergolan i toppen bevuxen.
Så när en så rutinerad klematis entusiast som du säger att de inte håller måttet så blir jag givetvis fundersam, vad menas med den längd som anges på plantan hos planskolan. Är det att tolka som absolutlängsta efter att plantan etablerat sig under flera år?

Hur tänker du? Det är ju oerhört värdefull information innan de planteras (om de nu överlevt) de kan ju få pryda tädgården på annat håll.

När du säger blommning samtidigt så självklart kan jag föreställa mig en vägg prydd av vackra färger och former. Så det är helt klart en intressant tanke.

Tack!
Finn Klematis
CITAT (Tigerhumla @ 27-03-2010, 09:34) *
Hej Finn!

Tack för alla dina tips, jag vet nu att U-Jord är bra, bör inte täcka marken med något och helst inte skugga heller. Det blir då konkurens om fukt och näring och behövs endast i varma söderlägen.

Dina förslag är klart intressanta, men vart hittar man plantskolor med stort sortiment?

När vi valde de sorterna vi nu redan köpt, kollade vi faktiskt längd. På ex Jackmanii står det 2 - 2,5 m för vi vill ju verkligen att staketet och spaljen ska täckas, helst även att vi också får pergolan i toppen bevuxen.
Så när en så rutinerad klematis entusiast som du säger att de inte håller måttet så blir jag givetvis fundersam, vad menas med den längd som anges på plantan hos planskolan. Är det att tolka som absolutlängsta efter att plantan etablerat sig under flera år?

Hur tänker du? Det är ju oerhört värdefull information innan de planteras (om de nu överlevt) de kan ju få pryda tädgården på annat håll.

När du säger blommning samtidigt så självklart kan jag föreställa mig en vägg prydd av vackra färger och former. Så det är helt klart en intressant tanke.

Tack!

Hej!

Jackmannii är en utmärkt klematis, den mest sålda av alla klematis.
Att jag inte annser att den håller måttet för Ditt staket är att den bli
3-4 m. hög och är toppblommande.
Var bor Du. Jag får hem 200 lite ovanligare klematis från Westphal
i mitten av April.

Finn.
Tigerhumla
CITAT (Finn Klematis @ 27-03-2010, 10:10) *
Hej!

Jackmannii är en utmärkt klematis, den mest sålda av alla klematis.
Att jag inte annser att den håller måttet för Ditt staket är att den bli
3-4 m. hög och är toppblommande.
Var bor Du. Jag får hem 200 lite ovanligare klematis från Westphal
i mitten av April.

Finn.

Ok, då förstår jag det kommer ju inte fungera, den kanske får bli tillsammans med vår pipranka då confused.gif , tror du Jackmanii skulle orka med att växa tillsammans med den.
Vi bor i Åkersberga, och vi kommer på trädgårdsmässan så vi kanske ses där.

Hade faktiskt inte en tanke på att en del är toppblommande, det gör ju det hela till en än större vetenskap rolleyes.gif.

Återigen Tack!
Jörgen
Finn Klematis
CITAT (Tigerhumla @ 27-03-2010, 11:23) *
Ok, då förstår jag det kommer ju inte fungera, den kanske får bli tillsammans med vår pipranka då confused.gif , tror du Jackmanii skulle orka med att växa tillsammans med den.
Vi bor i Åkersberga, och vi kommer på trädgårdsmässan så vi kanske ses där.

Hade faktiskt inte en tanke på att en del är toppblommande, det gör ju det hela till en än större vetenskap rolleyes.gif.

Återigen Tack!
Jörgen

Hej!

Trädgårdshuset Skarpnäck har stort sortiment.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon