Full version: äntligen sådd!
Preussen
då var man igång då. sådde palsternacka,persiljerot, bladpersilja, dill och morötter idag. fiberduken ligger på. så jävlans skönt smiley_small_hug.gif
rosita
Sådde du direkt i landet? Redan?! -fear-.gif Vilken zon odlar du i?
Platinum
Åh herre jösses, då måste det töat rätt bra i din del av landet då för här ligger det massvis av snö kvar. Ärligt talat är jag avis, det kliar i fingrarna att få sätta igång med utvidgning av köksträdgården men jag får nog sjå mig några veckor till och glädja mig åt snödropparna som tittat upp medan jag väntar.

Må vädergudarna vara med dig så frösådderna inte snöar över.
Preussen
MAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLLLMÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ! coolgleam.gif

snön är borta sen någon vecka, nu är det plusgrader dygnet runt. kolla in vackertväder.se så får ni se hur skönt vi har det. sa jag att fikonträdet är uppburet till balkongen? angel_not.gif

blomkronan
sick.gif jag blir helt grön av avund, här ligger det en tjockt lager med snö kvar... -cry-.gif

[attachment=48385:lotten_i_mars.JPG]
zon 2-3 stockholm
EKLO
Bästa vårteckenuppmuntringen hittills. Snart dags i södra Bohuslän också - är min plan.
Malin_MeL
snön är äntligen borta hos mig med, strax norr om gbg, men marken e sådär jobbigt hård ännu biggrin.gif
Preussen
idag såddes bondbönor och sockerärtor under fiberduk. många grannkolonister satte lök och pantofflor. härligt smiley_small_hug.gif
Platinum
CITAT (Preussen @ 03-04-2010, 14:12) *
idag såddes bondbönor och sockerärtor under fiberduk. många grannkolonister satte lök och pantofflor. härligt smiley_small_hug.gif

Och vad är pantofflor undrar en som inte kommer från södra Sverige.
Preussen
CITAT (Platinum @ 03-04-2010, 15:48) *
Och vad är pantofflor undrar en som inte kommer från södra Sverige.

Skåne eller fd Östra Danmark menar du? Potatis på skånska är pantofflor.
Platinum
CITAT (Preussen @ 03-04-2010, 16:17) *
Skåne eller fd Östra Danmark menar du? Potatis på skånska är pantofflor.

Aha, tack för dialekt-lektionen.

Lite avundsjuk är jag fortfarande skall medges, får sjå mig ett tag till med grävande men nu töar det iallafall.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sådde primörerna igår (i kallväxthuset) ute är det fortfarande snö
foxylejdy
Tja.. Jag går och kikar på min käpp härute hur mycket snö vi har kvar och nu är det 50 cm kvar som ska tina bort...

Jag vill också ha vååår...
blomkronan

Va! w00t.gif har du 15 grader i jorden redan? tummenupp.gif

Min snö har töat bort nu biggrin.gif så då kanske jag kan sätta om två veckor...
Preussen
CITAT (blomkronan @ 03-04-2010, 20:55) *
Va! w00t.gif har du 15 grader i jorden redan? tummenupp.gif

Min snö har töat bort nu biggrin.gif så då kanske jag kan sätta om två veckor...

skulle jag nog inte gissa på att jag har men det krävs inte så höga grader för bondbönor och sockerärtor.
officinalis
Själv har man påbörjat årets första skörd (zon 2) yaay.gif

Malin_MeL
idag har jag jordtemp 2 grader, känns långt till 7 grader!
blomkronan
CITAT (Preussen @ 04-04-2010, 12:28) *
skulle jag nog inte gissa på att jag har men det krävs inte så höga grader för bondbönor och sockerärtor.

vet någon vilken temp dom klarar? jag mätte min jord till 5 grader, jag la på fiberduk för en vecka sedan..
i helgen är det mässa men jag har tagit ledigt måndag och tisdag då ska jag börja så sallad, morötter och förhoppningsvis lite socker ärt och bondbönor biggrin.gif
rosita
CITAT (blomkronan @ 09-04-2010, 05:41) *
vet någon vilken temp dom klarar? jag mätte min jord till 5 grader, jag la på fiberduk för en vecka sedan..
i helgen är det mässa men jag har tagit ledigt måndag och tisdag då ska jag börja så sallad, morötter och förhoppningsvis lite socker ärt och bondbönor biggrin.gif

Det brukar stå på påsen att de kan sås så fort jorden går att bruka, så det går säkert bra nu. Själv ska jag så i helgen eller början på nästa vecka.
officinalis
Sockerärter brukar jag så ganska sent. Men minns inga exakta datum nu.
Såhär skriver Runåberg fröer:
CITAT
Socker- och spritärter sås så fort jorden reder sig, medan märg- och brytärterna vill ha en jordtemperatur på minst 8-10°C för att inte ruttna. Alla kan sås i omgångar från vår till sommar. Så ärterna ca. 3 cm djupt, eventuellt lite djupare vid sommarsådd för fuktens skull.
Preussen

glodde under fiberduken och såg att sockerärtorna tittat upp någon cm. det gladde mig. smiley_small_hug.gif
officinalis
Trevligt! Undrar om man ska våga sig på sockerärtor snart. De gror ju i förhållandevis kall jord. Men idag kom det snöblandat regn :S
En del rotfrukter har kommit ner hos mig dock. Haverrot, svartrot och morot bland annat.
Preussen

och nu har även bondbönorna tittat upp. idag åker pantofflor och pantofflalögen i joren.

CITAT (Preussen @ 25-03-2010, 19:43) *
då var man igång då. sådde palsternacka,persiljerot, bladpersilja, dill och morötter idag. fiberduken ligger på. så jävlans skönt smiley_small_hug.gif

dill och morötter har tittat upp. persiljan lär vänta på sig ett tag till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon