Gossen Ruda
25-03-2010, 19:09
Ja, just det. Jag har bestämt för mig att det bara är bladen man använder men nu har jag köpt en burk som innehåller mer. Blev lite fundersam när det var med små hårda saker. Nog kan bladen göra tuggmotsånd men det här var mer. En lupp avslöjade små grenbitar och vedbitar, det verkade som om man kört ner en hel buske i en kvarn. Jag tror jag skall reklamera burken eller är jag helt fel ute? Tillverkaren var Kockens om nån undrar.
Bengalow
25-03-2010, 20:02
Ja, jag vet inte, men hela busken är en krydda, även stammarna. Jag använder bara färska blad av rosmarin, och ändå bara lite, ytterst lite. Gillar helt enkelt inte den kraftiga "parfymdoften".
Förr användes den kryddan mycket för att dölja lukten av talg på får, men nu har jag lärt sig att rensa steken ordentligt, och då behövs inte rosmarin. Ungefär samma system som kryddat brännvin på 1800-talet. Kryddor tillsattes för att finkelsmaken inte skulle slå igenom - OP Andersson är kanske ett känt märke??
"ROSMARIN
Rosmarin är en krydda med tendens att smaka mer som torkad än som färsk. Krossa ner bladen i såser, potatis- och köttfärsrätter eller ta en näve rosmarin och rubba in den örtiga, härliga smaken på kyckling, fet fisk, lammstek eller en bit rostbiff. Vill du att det ska gå mer sofistikerat till använder du rosmarin i en marinad istället."
Så står det på Kockens hemsida. Dom talar ju faktiskt bara om bladen.... ?
http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-145.html
Bengalow
25-03-2010, 22:27
Vad "dom" skriver om bryr jag mig inte, men hela den gröna delen av busken, inklusive stammen, går att använda som krydda, så länge den inte är förvedad. Det är som med persilja - där använder vi också den gröna bladstjälken...varför slänger folk den?
Red Top
25-03-2010, 23:54
När jag köper rosmarin i påse är det alltid bara bladen, som finns med. Jag tror att det är det vanligaste. Köper aldrig det märke du nämner. Varför inte klaga hos leverantören.
Jag odlar egen rosmarin varje år. Den blir snabbt en förvedad buske när den står utomhus. Jag torkar mängder av blad, men även hela förvedade kvistar med blad. Både blad och kvistar är otroligt aromatiska när de torkat.
Jag använder mycket rosmarin i matlagning. Inte bara till lamm utan även fläskkött, rostade grönsaker och mycket annat. Jag och övriga familjen älskar rosmarin, så den egenodlade räcker inte hela året.
Rosmarin både smakar och doftar mer som torkad, tycker jag.
Gossen Ruda
26-03-2010, 08:00
Ok, då var som jag misstänkte. Det ligger alltså små bitar av död ved med. Jag skall ta upp saken i affären, Hemköp, så får vi se vad det ger. Risken är att det likadant i de andra burkarna i affären.
Gossen Ruda
20-04-2010, 07:23
Jag fick beskedet i affären att kontakta Kockens och gjorde så. De ville ha burken för analys så jag skickade in den. Så har det gått några veckor och nu har svaret kommit. De beklagade att produkten inte motsvarade mina förväntningar men enligt deras kvalitetsansvariga motsvarade den deras specifikationer. Alltså anser Kockens att det är ok med träbitar i kryddorna.

Aldrig mer Kockens kryddor, det blir Santa Maria i fortsättningen, dyrare men högre kvalitet.
vitavargen
04-05-2010, 16:49
Att kunna även gnälla över stammen i Rosmarin kräver ett väldigt svagt psyke.
andersen
04-05-2010, 16:51
Kan ni inte sluta nu,eller bara kivas i en tråd.
vitavargen
04-05-2010, 16:56
Han får lära sig att jakt på ett Forum är äcklig.
Gossen Ruda
04-05-2010, 17:24
CITAT (andersen @ 04-05-2010, 17:51)

Kan ni inte sluta nu,eller bara kivas i en tråd.
Skriv inte ni, det är rahmat som håller igång bråket. Vem bad honom att plocka upp den här tråden? Han tror nog att jag på något sätt påverkas av detta men han är dummare än en felkrummad gris. Han borde halvsulas.
http://www.youtube.com/watch?v=m7SKzDe2whk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.