strandskatan
Jag har en bourbonros som står för mörkt och har fört en tynande tillvaro ett par år. Jag tänkte gräva upp den och sätta i kruka på terrassen, som är den enda soliga plats jag kan erbjuda. Undrar hur mycket jag kan korta rötterna - dvs hur stor kruka jag måste ha. (Rosen heter Marius.)
Dag
Skal du grave opp en veletablert stor buskrose og plassere den i en stor krukke, bør den være veldig stor. Minst 20 liter, helst nærmere 30. Du bør få med deg mest mulig jord og røtter over i krukken. Best tid for flytting, er så tidlig som mulig på våren etter at tjelen har gått.
Jeg viser også til min artikkel om "Krukkeroser" på mine hjemmesider:

http://www.daglyngar.no/artikler/Krukkeroser.pdf

hilsen Dag
strandskatan
Tack för svar och den intressanta länken! Stor och väletablerad är rosen verkligen inte, snarare ett ar ynkliga pinnar som jag ska klippa ner ordentligt. Hittar jag inte en tillräckligt stor kruka får jag väl spika ihop en låda, bräder har jag gott om. Planerar fixa det här närmaste dagarna, bor i zon 1 så rosorna har börjat visa livstecken. Lite sand kan jag sno från barnbarnens sandlåda, och jag har kogödsel planteringsjord och benmjöl. Och rötterna behöver tydligen bara vara 20 cm eller något kortare, måste erkänna att jag aldrig förr klippt rötterna på någon ros jag planterat, inte ens när de varit skadade....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon