ingrid fuxwall
Har jag en känsla av att man kan ramla lite utanför, mellan stolarna - så hände för oss, och jag undrar hur länge vi skulle klarat oss om jag inte varit så påstridig, var kanske dum som krävde att få betala räkningen - hur skulle Ni ha gjort?

För ett tag sedan påpekade brevbäraren att elräkningen hade fel adress, en som slutade gälla för ganska många år sedan.
Att ändra det fungerade bra men så skulle vi ändra på vem i familjen som elräkningen skulle ställas till – då var man tvungen att göra denna ändring hos nät leverantören och de skulle i sin tur sköta ändringen med dem som levererade själva elen, dubbelkollade och så skulle man göra. Men här brast det i någons rutiner

Eftersom vi inte har bundit elpriset så har jag varit extremt sparsam under den kalla vintern och fasat för räkningen, har ju hört om hemska räkningar men hit hem har det bara kommit räkning på nätavgift och så någon avgift för förbrukat kvH, ungefär fem öre. Har kollat och det stämde med mätaren men när det dröjde med fakturan för förbrukningen så ringde jag upp bolaget.
Ni har inget abonnemang fick jag till svar, det avslutades den 8:e november 2009. Menade att det var kanske då som vi ändrade namn men det är fortfarande Ni som levererar strömmen – fick ett bestämt ”NEJ så är det inte” men så blev jag tveksam – Kan jag ha bytt el leverantör? Har man en sjuk anhörig så är det inte alltid man kommer ihåg allt, men även om man byter elbolag så borde ju det nya skicka räkning, tycker man.

Fick dem att söka både på personnummer och anläggningsnummer – mätarens nummer, men de levererade ingen ström till fastigheten, nu var personen mycket bestämd och ganska arg på mig som var lite förvirrad – varifrån kom elen vi har? Då fick jag till svar att du kan ju alltid ringa till dem som har ditt nät och kolla, sluta med att besvära oss.
Kontrollerade och mitt antagande var rätt, de levererade fortfarande ström till oss.

Tanken föresvävade nog mig, en kort stund, att kanske man kunde leka ovetande men dum som jag är gick jag vidare och ringde till elbolaget ännu en gång och sa – Ni levererar ström till mig, ring till den och den personen för att få saken bekräftad, nu en vecka senare ringde de upp mig och var lite skamsna men nu skulle de rätta till saken och skicka en räkning för fyra månader men om jag inte klarade av att betala den skulle de kunna tänka sig att ge mig anstånd, för trots att de missat skicka ut räkning gällde ju givetvis samma förfallodatum som skulle gällt om de inte glömt bort mig.

Hur skulle Ni ha gjort?

På något sätt har jag en känsla av att om jag inte varit så pådrivande så skulle det inte kommit någon faktura på förbrukad el men jag vågade inte chansa – Skulle Ni gjort annorlunda?

Känner mig lite dum, kanske borde jag hållit truten och satt in pengarna på ett konto och spelat dum den dagen de kom på sin miss, om de gjort det.

Ralf
Du skulle fått en räkning förr eller senare
och
kanske dessutom på deras dyraste tariff, för det får man om man inte tecknar något avtal alls. Fortum tex ger kunderna svindyr ström om kunden inte tecknar nåt avtal alls.
Aqvakul
Jag hade gjort som du för att inte riskera en jätteräkning i framtiden plus att jag faktiskt vill göra rätt för mig. Hustrun däremot hade hållt färgen och hoppats på det bästa.. Så olika är vi...
ingrid fuxwall
Men jag har i dag inget som helst avtal så dyrare kan det inte bli men nu ska jag binda elen och antagligen inte hos den nuvarande.
Fast vem skulle reagerat? kontakten mellan nätbolaget och el leverantören hade brustit

CITAT (Aqvakul @ 25-03-2010, 21:52) *
Jag hade gjort som du för att inte riskera en jätteräkning i framtiden plus att jag faktiskt vill göra rätt för mig. Hustrun däremot hade hållt färgen och hoppats på det bästa.. Så olika är vi...

Hoppas du låter hustrun sköta det löpande - det brukar bli bäst
gnon49
Nätleverantören skicka väl mätarställning varje månad till elleverantören du har så räkning hade kommit förr eller senare. Visst gjorde du rätt som redde upp och betalade. En betald räkning är en god nattsömn. sleeping.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon