Full version: brokbladiga
strepp
Hej
Var på blomsterhallen och köpte mig en venus sko med brokbladiga blad fick skötselrådet eller som hon sa att alla brokbladiga växter kräver mer ljus och värme än vanliga med gröna blad stämmer detta?
Har endast hört att man ska passa sig att ge brokbladig växter växtnäring med kväve i..
Vad är det som stämmer egentligen?hälsar strepp
evaisa
Min alldeles begränsade sansevieria erfarenhet säger att variegerade sans behöver mer värme och ljus.
Bassam
Hej

DE behöver näring halv doc. med vattning från April till September och de behöver sol och värme.
H:Bassam
Epikuros
Grönt = klorofyll, brokbladiga växter har ofta mindre grönt på bladen. Mindre grönt = mindre energi.
Då får man kompensera med med ljus.
Det här är bara en teori, men jag tror nog det funkar så.
Malin_MeL
jaha, det kanske förklarar varför en av mina gått hädan.

jag hade två växter av samma sort i samma fönster, en brokbladig och en grön. den brokbladiga klarade inte vintern men den gröna mår toppenbra, den har blivi så stor så jag delade den. så nu har jag två gröna istället.

det är varken varmt eller ljust i det fönstret
strepp
Tack för svaren.Är det någon mer som vet något om de brokbladiga?strepp
Alexander-VG-zon3
generellt sett är brokbladiga växter inte känsligare. finns flera exempel på brokbladiga växter som är tåliga och lika tåliga som dom gröna (ett exempel är ju brokbladig ampelliljan, brokbladiga paradisträd och brokbladiga agave). av ute växter finns det hosta, kornell.

däremot för vissa växter kan den den brokbladiga varianten vara svårare att sköta eller att den är känsligare.
strepp
CITAT (flaxss @ 26-03-2010, 08:39) *
generellt sett är brokbladiga växter inte känsligare. finns flera exempel på brokbladiga växter som är tåliga och lika tåliga som dom gröna (ett exempel är ju brokbladig ampelliljan, brokbladiga paradisträd och brokbladiga agave). av ute växter finns det hosta, kornell.

däremot för vissa växter kan den den brokbladiga varianten vara svårare att sköta eller att den är känsligare.

Tack för alla svar
Bassam
Hej

Jag tycker att Sverige affären säljer ej känsliga sorter.

Obs på grund att de är inte gröna behöver mera näring för att gröna färgen bilda näring med hjälp av sol.

H Bassam
Epikuros
CITAT (strepp @ 26-03-2010, 08:16) *
Tack för svaren.Är det någon mer som vet något om de brokbladiga?strepp

Jag kom på en sak. Om växten börjar få gröna blad, ta bort dem! De kommer att ta över annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon