Full version: Avhärdning
strandskatan
Vid vilken utetemperatur börjar ni ta ut sådderna på dagarna - tex blomstertobak, heliotrop, kejsarträd, robinia - kanske olika för olika växter? Jag kan ställa dem skyddat under plasttak.
hattstugan

Det är ju beroende av i vilken zon man odlar i!!

Här i Enköping dröjer det nog minst en månad till innan det går att ta ut och in växterna!
Alexander-VG-zon3
och också beror det på växt.

generellt;
efter att frosten är helt förbi och dagstemperaturen är i skuggan runt +15c +20c så kan man börja att sätta ut sina frösådder. man sätter dom då skyddat och skugga-halvskugga. sedan ev på med väv. skulle det bli frost eller ett bakslag så får man ta in växterna.

sedan flyttar man dom soligare och soligare och ''närmre'' sina slutgiltiga platser. har man väv på tar man av väven i steg. hur långtid man ska avhärda beror också på växt. finns det som inte behöver avhärdning alls och de som behöver upp till 4v.

det som skadar frösådderna är frost, kyla, vind, sol.
strandskatan
Tack flaxss! Då lägger jag ut en termometer på bänken där de ska stå...
octachoron
En sak som jag funderar på är när man kan börja avhärda perenner som man drivit upp inomhus under vårvintern?
De ska ju kunna klara lite mer kyla en ettåringar eller...?

Det börjar bli lite mycket perenner under lampor inomhus för mig så jag vill ha ut dem så fort som möjligt.

Åsa, mälardalen zon 2
Perenner som vistats en längre tid inomhus och aldrig har fått vänja sig vid skiftningar i temperaturen är lika froskänsliga som ettåriga sommarblommor.
Anki V
Så snart det börjar bli plusgrader dagtid börjar jag bära ut mina perennsådder och det brukar inträffa i mitten av april här i Sundsvall. Från början korta stunder och med fiberduk över sig. Att jag gör så beror mest på blatsbrist + att det börjar bli svårt att hålla temperaturen neri i mitt kök då.

Första tiden tar jag in dom på kvällen men när det blivit så pass varmt att det endast är någon enstaka minus på morgonsidan får de stå ute dygnet runt med några lager värmande fiberduk över sig på natten.

De som är tuffast och som får vara ute först är Bergvallmo och Lewisia.

/Anki
strandskatan
Ja, det börjar bli lite problematiskt inne, både trångt och svårt att hålla det svalt i rummet där växterna står, stora österfönster som gör det väldigt varmt på eftermiddagen, måste öppna ytterdörren för svalka.
flouee
CITAT (Anki V @ 26-03-2010, 18:24) *
Så snart det börjar bli plusgrader dagtid...

Här i göteborg är det justr nu plusgrader både dag och kväll - är det någon idé att börja avhärda? Det börjar bli trångt, och elräkningen lär ju inte bli en glad överraskning. Av de jag odlar, vilka borde jag börja med?

Lavendel, purpurklätt, rudbeckia, solhatt, aubrieta, temynta, astilbe, alunrot, violruta, ängsnäva, akleja, vallmo, malva, perenn solros, purpursporre

Om jag börjar sätta ut under dagtid nu, och det sedan blir kallare, blir det problem att låta dem stå inne igen?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar gå bra att ha dem inomhus en kortare tid ifall man börjat avhärda dem. Nackdelen med att börja avhärda nu är att man inte kan lita på vädret, väderprognosen kan visa att det ska vara plusgrader och bra väder, men trots det kan det komma en kväll med så låga temperaturer att växterna fryser, det kan ju vara svårt att avvika från jobbet tidigare ifall man ser att temperaturen sjunker och ibland märker man inte att temperaturen är låg förren man tar sig hem från jobbet, jag har förlorat massor av växter pga både för tidig sådd och för tidig avhärdning (samt för tidig utplantering).
gnon49
Eftersom jag har "vädringsmani" så avhärdas min plantor vare sig dom vill eller inte. Ju mer solen värmer ju mer får fönstret stå på glänt eller helt öppet en stund. Då får dom bekanta sig med solen, lite vind och jag får vädrat. Men jag är ju lite lat av mig. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon