Full version: Lagom belysningstid?
krafth
Såhär ser det ut hemma hos mig just nu.
Hur många timmar per dygn är vettigt att ha detta ljus igång?

hattstugan

Har läst mig till att det behövs mellan 14-16 tim ljus/dygn!!

Växterna behöver även mörker ngr timmar!
krafth
CITAT (hattstugan @ 26-03-2010, 08:04) *
Har läst mig till att det behövs mellan 14-16 tim ljus/dygn!!

Växterna behöver även mörker ngr timmar!

Jepp, nåt liknande har jag läst. Även växter behöver ju sova.
Nauti
Det beror helt på vad det är för växt. Nu vet jag inte vad du odlar men jag kör i alla fall med 16-18 ljustimmar per dygn hos mig.
skogstroll
mina är på från 5 till 19.30 och ingen har klagat än biggrin.gif på helgerna får de även en turbokick med högtrycksnatrium
blomkronan
12-14 timmar har jag.
Men jag tycker du har lysröret lite väl högt upp... ta någon låda och ställ sådderna på så dom kommer upp lite. du kan använda dig av folie oxå så inte ljuset smitter... du kan skära till en bit kartong som du klär med folie och sätter som en skärm över armaraturen.

edit: glömde säga att du ska ha den matta sidan ut på folien mot växterna.
krafth
CITAT (blomkronan @ 26-03-2010, 08:40) *
12-14 timmar har jag.
Men jag tycker du har lysröret lite väl högt upp... ta någon låda och ställ sådderna på så dom kommer upp lite. du kan använda dig av folie oxå så inte ljuset smitter... du kan skära till en bit kartong som du klär med folie och sätter som en skärm över armaraturen.

edit: glömde säga att du ska ha den matta sidan ut på folien mot växterna.

Ok, Tack!
Tänkte bygga en höj och sänkbar variant med wire först där jag kunde reglera höjden men det blev inte så.
Sådderna har stått i ca 20 dagar nu sammanlagt. Ska plantera om några till helgen.
flouee
Jag upptäckte en lustig sak när jag skulle omlantera: endast ett frö av ängsnäva hade behagat gro, och jag tänkte slänga resten av sådden. Den lades i en pappkasse tillsammans med massa andra sålådor, i vänta på att slängas. Efter någon dag ångrade jag mig, tog upp den stackars sålådan, och satte den under lysrör igen. Inom några dagar har det grott hur mycket som helst! Vet inte om just ägnsnäva kräver mer mörker för att gro än andra?
krafth
CITAT (Nauti @ 26-03-2010, 08:33) *
Det beror helt på vad det är för växt. Nu vet jag inte vad du odlar men jag kör i alla fall med 16-18 ljustimmar per dygn hos mig.

Ok.
Basilika, citronmeliss, ärtor, tomat, kvisttomat, indisk dill, sockerärta, timjan, äppelgurka, habanero, sötflockel, persilja, okra och jordmandel.
skogstroll
indisk dill, låter spännande vad är det?
krafth
CITAT (skogstroll @ 26-03-2010, 10:02) *
indisk dill, låter spännande vad är det?

tummenupp.gif
Malin_MeL
jag har oxå hört 12-16 timmar men igår läste jag lena Isakssons "Köksträdgården" eller vad den heter. där stod 8-10 timmar tror jag. iaf stod det mycket färre än vad jag har. kanske skulle minska ner, det drar ju faktiskt el.

på lördag får de mörker redan 20.30 iaf, även plantorna ska hjälpa till och stödja Earth Hour!
Malin_MeL
10-12 h står det i boken och avstånd 50 cm

jag har typ 10-20 cm avstånd

elinh
jag har frösådderna ca 15 cm ifrån lysrören och de lyser max 12 timmar om dagen. Det växer på bra, så jag känner inte att jag behöver brassa på med fler timmar (och högre elräkning :-P).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon