Tuvalina
Sådde Czechoslovakian Black den 6 mars och har inte fått se minsta lilla grönt än. Gror den långsamt eller är det nåt fel att det tar så lång tid? Eller är det inte lång tid? Vill så gärna ha dem för de är så vackra!
HotLips
Hur varmt har du till dina chilisar?, De vill ha värme 22-24 grader för att gro.
Platinum
Grotiden för pepparfrukter varierar beroende på sort, 2-4 veckor är normalt för de lite snabbare sorterna.

Är fröerna "gamla" kan de vara griniga och ta lite längre tid på sig att gro om de gror.

Sen vill de som sakt ha det varmt under fötterna.
Tuvalina
De står på elementet. Vet inte riktigt hur varmt de har det, men det borde vara rätt varmt iallafall. Då väntar jag bara ett tag till då! Tack för svar! smile.gif
skogstroll
En del fröer kan ta väldans lång tid och ibland blir det inget alls. Jag köpte frön en gång från en väldigt trovärdig chilileverantör men den gången kom INGET upp alls. Det var flera med samma problem med just de fröerna så nästa säsong fick man extra många frön i påsen smile.gif
tommot123
CITAT (Tuvalina @ 26-03-2010, 09:01) *
Sådde Czechoslovakian Black den 6 mars och har inte fått se minsta lilla grönt än. Gror den långsamt eller är det nåt fel att det tar så lång tid? Eller är det inte lång tid? Vill så gärna ha dem för de är så vackra!

Har samma problem med frön från mina egna Czeckoslovakian black(2 plantor dessutom) har nog försökt så 10-15 av dem! Har nog haft dem att byta med!
Sådde däremot från källan mina härstammar (från 2007) och de har grott fint så de andra får nog kasseras! Ska prova att så nästa år från mina nya plantor jag har nu och se om problemet upprepar sig!
Finns tydligen vissa hybrider som vägrar gro-är ofruktsamma?

Kan ha kvar frön som garanterat gror om du är intresserad? Har en korspollinerad som påminner om Czechoslovakian Black som är väldigt odlingsvärd! Hör av dig i så fall!
Tommy!
Knytt
CITAT (tommot123 @ 30-03-2010, 16:16) *
Har samma problem med frön från mina egna Czeckoslovakian black(2 plantor dessutom) har nog försökt så 10-15 av dem! Har nog haft dem att byta med!
Sådde däremot från källan mina härstammar (från 2007) och de har grott fint så de andra får nog kasseras! Ska prova att så nästa år från mina nya plantor jag har nu och se om problemet upprepar sig!
Finns tydligen vissa hybrider som vägrar gro-är ofruktsamma?

Jag har sått Czechoslovakian Black som jag fick i fröbytarkedjan - inte ett frö har grott! sad.gif
Men då vet jag att det inte behöver vara mitt fel, alltid något biggrin.gif
tommot123
Det är något konstigt med czeckoslovakian black! Är ju en av de godaste annumsorterna och är vackra också!
Har 2 plantor nu av dem så de får jag vara rädd om! Kan ju även vara att de behöver hjälp med att pollineras!
Frökvaliten påverkas säkert av detta! Vad jag vet så fick mina czeckoslovakian black ingen hjälp med pollineringen! Någon som känner till denna chili lite bättre?
Tommy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon