EKLO
Hej,

Undrar om någon skulle kunna ge mig ett tips på en tålig, långblommande, gärna doftande och underbar ljus (vit/creme, ljusljusrosa?) klängros för zon 2? Den skulle klänga på ett berg i söderläge med lite lätt vandrande skugga från en gles rönn.

Min tanke är att rosen inte ska vara småblommig (alltså inte typ honungsros) utan att blommorna skulle vara lite större och mer "enskilda", om ni förstår hur jag menar.

den ska växa på en naturtomt - berget den är tänkt för har mossa, ljung och blåbär i skrevorna, och tuschlavar på kalberget.

Om ni vid sidan av sort-tips också har tips på hur man bäst får tag i den (på nätet kanske?) är jag dubbelt tacksam förstås. Bor i Göteborgsområdet, utan bil.

Hoppas på er hjälp med denna säkert alltför "specifika" beskrivning, har sökt på olika nätsidor men med dålig roskunskap i botten är det inte så lätt...

PS-Fråga: Kan man med milt våld tvinga en mer "upprättväxande" art att lägga sig mot en bergssluttning om man använder lite "hjälpmedel" typ tältpinnar?
svennis
Kordes 'Iceberg' vit fin ros----
Finns på Krapperup,
Tror den tycker om sol....
bör vara värt, lönt att pröva
Iceberg ros eller 'Schneewittchen ®' rose Description
Karen Blixen vit ros från Danmark som har stoora enkla blommor
Thé
Madame Alfred Carrière. Fast den vill nog ha lite jordförbättring. Annars kanske Purity? Eller Ilse Krohn Superior. Alla dessa vill ha jordförbättring och gödsel.
Kajsa
Till skillnad från Honungsrosorna blommar denna hela sommaren till sena hösten, men blommorna är inte så stora men doftar starkt, grenarna borde som unga kunna böjas ner över berget. Du måste dock ha en djup grop att plantera i med bästa jorden om det ska bli en stor ros på sikt.
Rosor kan du köpa på postorder
www.floralinnea.com
www.rosenposten.dk ( sidan har varit stängd en tid, men är väl snart igång igen hoppas vi )
Dom har väldigt fina rosor.
Och tittar du längre ner på artiklar som folk här skrivit hittar du " Bästa rosbutiken i Göteborgsområdet " läs där !

Trier, en alltid frisk, tät myskros, blir 3 m i min zon

Svennis, vad roligt att du är tillbaka kram2.gif
svennis
Ja HEJ!
Nu har gubben vaknat.
Bina är ute o skiter ner, har satt full fart, nu kör vi.
Roligt du har Trier, Kajsa jag har mer Thisbe.
Kunde det inte vara fint med en Rosa Sancta 'Mumierosen' på naturtomten , mot en bergssluttning.
Den blommar en kort tid.
Hoppas du gör det. a0a.gif
biggrin.gif
Ezereht
Hej Svennis biggrin.gif *kram!!

Mot ett varmt berg sådär skulle nog en ros som har "arching growth" vara fin.
Jag tror du ska tänka lite hur mycket omvårdnad du vill ge den, gödsla och så. Det styr valet ganska mycket.

Marie Dermar ser fin ut, men vet inte var man hittar den.
Marie Dermar

The Generous Gardener är blekt rosa och inte vit, men fin tycker jag.

Nån som inte skulle kräva alltför mycket omvårdnad, och vara vit med stora blommor är Albarosen Madema Plantier. Den skulle bilda en stor vit driva framför din sten. Men den blommar kort tid i juni bara tror jag.

Det finns ju inget som hindrar att du har mer än en ros. En buskros med de stora blommor du gillar och något klättrande med mindre "i klasar" rosor bakom. Effekten kan vara fin, särsklit om den ena är vit och den andra drar svagt åt rosa.
EKLO
Stort tack alla för fina förslag. Nu är det enklare för mig att tänka vidare, tack!
Eva i Höga
Hej EKLO, funderar du något på Trier? Jag har under en tid tänkt på den och detta inlägget blev avgörande, nu ska jag köpa iår.

Åker du ut till ön i påsk? Jag åker till vår ö. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon