Jag har vinterförvarat 2st Klematis I am Lady Q i krukor i ett isolerat förråd.
Växten är helt nedtorkat och ser död ut. Den har fått lite lite vatten under vintern.
Jag blev informerad om att den ska beskäras först under våren.
Nu undrar jag dels hur man beskär den (om den nu lever) samt när kan man ta ut krukorna och när ska jag börja vattna. Behöver jag tillföra någon gödning?
Tacksam för svar,
Enligt Clematis on the web är det en viticella, grupp 3 som man klipper ner sen höst eller vår, det gör man som man vill. Ska du ha dom kvar i krukorna och jorden duger i år med så ge lite gödning under vår och sommar, själv brukar jag ta kornad hönsgödsel. Ska du byta jorden är U-Jord för krukor eller Rosjord bra. Kanske ska du vänta till maj och ställa ut krukorna i skyddat läge och plantera om då ( beroende på var du bor ) och skydda med väv mot frost kalla nätter.
Tycker aldrig det blir bra att ta in krukor i värmen vad det än är , jag ställer ut stamrosor/fuchsior direkt från garaget i april/maj och täcker vid enstaka frostnätter, då vaknar dom upp så sakteliga, vattna försiktigt tills man ser att det är liv i grenarna.
Tack Kajsa för alla bra tips :-)!
Jag bor Söder om Stockholm, zon 2-3 tror jag.
en fråga till: När jag klipper ner klematisen, hur mycket ska jag spara (hur många cm) eller ska jag ta bort allt?
Tack!
Klipp ner till 20 - 30 cm från jorden, viticella eller Italiensk Klematis är lite senare sorter och blommar på årsskotten juli - september och rankorna tittar därför upp lite senare än tidiga sorter.
Ser att det är en ny sort, var hittade du den ? Är själv mycket glad i viticella sorter dom passar med mina rosor och så är dom friska, täta och växer bra på en ggn.
Va bra, då är det bara att börja klippa!
Jag har köpt den på Zetas trädgård i Stockholm.
Den blommade fantastiskt större delen av sommare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.