Jennyirene
Upptäckte förra året skönheten "Afrikas blå lilja" så i år vill jag har några sådana, men vad är bäst, köpa lök eller köpa färdiga? vill gärna också ha tips om hur jag ska sköta dem på bästa sätt.
theseraphim
av erfarenhet...köp färdiga plantor så får du ordentlig blomsterprakt från dag ett plus att plantorna är kraftiga och fina. Vinterförvaras svalt men kan behövas drivas igång tidigt ung som med pellisar.
Alexander-VG-zon3
när du köper så lägg deras namn på minne (både deras vetenskapliganamn plus ev sortnamn). då dom olika arterna skiljer sig lite i skötsel.

det finns städsegröna sorter och det finns dom som vissnar ner.

dom som vissnar ner har man ute under den hela frostfria perioden dvs ta ut dom när frostrisken är förbi, under sommaren soligt-halvsoligt läge och låt dom torka upp lite och ge regelbunden näring. sedan när frosten börjar att komma så tar du in dom och övervintra dom helt torrt i en temp på +1c +10c. dom som vissnar ner kan man även ha ute i varma områden i zon 1-2 och ev täckning om vintern blir hård.

dom som inte vissnar ner behåller bladen även på vintern. dessa tar man ut som vanligt och sköter på samma sätt som jag beskrev innan. men dessa som behåller bladen vill övervintra ljust (extraljus) och lite varmare ca +10c +15c och även ha lite mer vatten på vintern så inte bladen torkar ut. dock vet du inte vilken sort du har så är dom ganska tåliga och tål det mesta och även blommar.
strandskatan
Sen när den blommat över tar du frön, de gror jättelätt. De första plantorna jag satte ut grävde grannens katt upp, tyvärr, och de jag satte ut i höstas har nog frusit ihjäl, får vara glad om moderplantan klarat sig, men jag har nya små plantor på gång, den här gången ska de få övervintra inne.
Hans i Värmland
Kom ihåg-den blommar bäst i trånga krukor.
pleximaster
Jag ville ha ett gäng så jag köpte två stora (dyra) och delade till 8 stycken, de blommar nog inte i år men de har ju fina bladverk...

mvh plexi
Jennyirene
Nu har jag köpt tre stycken. Krukorna var helt proppfyllda av rötter. Hoppas de blir fina till sommaren nu bara. Längtar!
emwpecj
Jag måste bara berätta om mitt fynd i höstas, köpte 3 stooora krukor med blå lilja för 10kr st. Hade kostat 300 kr styck annars. Dom har precis börjat titta upp inne i garaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon