elinh
Ja, det är min fråga det. Kan man äta kokade chili-plante-blad? Eller är det giftigt, dåligt på annat sätt etc?
Harvey
Ingen aning egentligen, men eftersom dom är släkt med bla.a potatis så tror jag inte att det är något man bör äta.
Preussen
äta kanske man kan men de smakar nog inget speciellt och har nog inget högre näringsvärde. får man lov att fråga varför du fråga?
elinh
Det är min mamma som har fått för sig det... och plantan växer och blommar bättre tydligen om man knipsar av en del blad de som blivit stora... ja, vad vet jag, men hon bor i lägenhet och har en planta sen förra året som nu står i ett västerfönster och är ca 80 cm hög (inkl. bladlösa stammen) och ca 60 bred i "kronan" och ska till att blomma i mängder...
Pata
I Japan, Kina, Korea och Filippinerna + fler länder förekommer det att man äter bladen. Av vad jag har hört så innehåller varken den gröna frukten eller bladen något solanin.

Alla i Solanumfamiljen innehåller inte (vad jag hört) solanin tex så inneåller ju dessa andra avskräckande ämnen
Nikotine (tobak)
Tomatine (tomat)
Capsaicin (chilepeppar)

men Solanin finns i bla potatis och aubergine.

Patrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon