elinh

Jag hittade i en annan tråd att mangold kunde odlas i balkonglåda och att man kunde ta blad av den under längre tid. Finns det andra salladssorter som funkar så? Dvs att man inte behöver så "med jämna mellanrum", utan att de är ungefär som kryddor - de växer och man plockar då och då. Det vore ju så himlans praktiskt, tänkte jag :-)
vitavargen
Vilka andra sorter av sallader som passar i din låda vill jag låta de som kan bättre att ta upp.

Mangoldblad till dulma.. det är bara gott. Lite ris o lite örter(dill, persilja, purjolök, salt och peppar).

Njut av rätten!
rosita
Romansallat passar bra i balkonglåda. Jag brukar ta några blad i början och sedan klipper jag av huvudet ca 4 cm från basen och den växer ut igen. Dessutom tåler romansallat en aning frost, så jag sätter ut den tidigt.
elinh
CITAT (vitavargen @ 26-03-2010, 18:02) *
Mangoldblad till dulma.. det är bara gott. Lite ris o lite örter(dill, persilja, purjolök, salt och peppar).

vad är dulma?

mangold och romansallat - tack och check!

Fler?

EKLO
Runåbergs har en sort av plocksallat som heter Simsons (ngn bokstav framför). Den är god, håller fint och är en riktig prydnad eftersom den är så väldigt ljust grön.

Det finns ingen sallatssort du inte kan ha på balkongen förstås. Bara vattna tillräckligt så funkar det - och sallater står bra också om det är skugga en del av dagen.
vitavargen
CITAT (elinh @ 28-03-2010, 01:37) *
vad är dulma?

mangold och romansallat - tack och check!

Fler?

Det var dolmar som menades, fast stavningen har konstigt nog blivit det ursprungliga turkiska smile.gif
Ally
Alla sorter plocksallat går nog bra. Jag brukar ha lollo rosso, black-seeded simpson ("vanligast" grön plock sallat, ganska lik den som man köper i mathandeln i kruka), frisee, ekblad, sallad bowl, och mangold (bara vör att använda som "baby leaf"), i två balkonglådor, tre sorter i varje.
Jag har dom på altanen så att jag kan gå ut och plocka utan att gå ut till trädgårdslandet.

Jag bor i zon 3, och sår mitten- till slutet- av april, då kan man börja skörda efter ~5-6 veckor.

När det börja bli trångt i lådan kapar jag av några plantor (i början sår jag tätt, kanske 2cm mellan plantorna, eftersom det krävs många pytte små baby leaf för att göra en enda sallad!) Förra sommaren klarade jag med samma låda under hela säsongen (gödsel vattnade regelbundet).
Bassam
Hej
Man kan använda plast cuper .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon