|
Farmor får örttéer som jag torkar och mixar från mina egna land. Jag odlar inget giftigt och det mesta är vanliga örter. Vissa örter odlar jag till hästarna, lite milt lugnande och nyttiga växter. Min farmor är lite senil och väldigt orolig, men hon säjer att hon mår mycket bättre av mitt hemmagjorda te och jag får tillverka ganska mycket då hon dricker minst en kopp om dagen. Det finns lite av de lugnande "hästörterna" i hennes te. Förutom mynta, som ger smak, finns en del virigiansk frossört, hjärtstilla och liknande. Kan det vara illa att dricka så ofta?
Hej Ester! Hade nog önskat att någon mer örtkunnig hade kunnat besvara din fråga, men jag svarar ändå eftersom jag vet hur trist det kan kännas att inte få någon som helst respons på en fråga... Vet inte alls hur det förhåller sig med frossörten, men generellt gäller väl att man inte ska inta samma örter dag efter dag, år ut och år in, hur "milda" de än förefaller vara...? Effekterna kan ju förtas vid längre tids användning och vad gäller till exempel mynta, i alla fall pepparmynta, vittnar en del här på forumet om magproblem efter en längre tids användning. Hjärtstilla verkar dock ganska harmlöst, i alla fall som jag läser i mina örtaböcker, men som sagt: kanske ska du variera lite grann? Kamomill är aldrig fel. Det är något jag dricker åtminstone varannan dag. Torkad fläderblom är också mild och god. Eller varför inte grönt te som bas? Vilka effekter vill farmor uppnå? Stimulerande örter finns det ju fler av. Blanda och ge. Du verkar själv ha ganska god koll på örter, jag blir nyfiken, hur ger du dina hästar örterna? Ha det bra! hälsar Sanna
Farmor vill inte uppnå något speciellt med örterna, hon vad inte vad som finns i hennes te utan hon dricker det för att det är gott och för att hon tycker att hon sover bättre efter en kopp te. Efter att hon fått mina hemmagjorda örttéer vill hon inte ha vare sig grönt eller svart te längre. Och att berätta för en redan orolig farmor att hennes teer inte bara innehåller myntor och kamomill skulle nog göra henne ännu oroligare? Hästarna får lite örter i sitt foder ibland. Jag har en liten örtabok för hästar där några av de vanligaste örterna beskrivs, vad och hur man använder dem. Jag ger hellre för lite än för mycket. Även om hästen är ett stort djur så har de en känslig mage. Ofta får de välja själva om de vill eller inte vill ha något speciellt. När tisteln blommar brukar de t.ex. själva äta tistelblommor, tills de får nog. Tisteln renar de inre organen (enligt min bok). Framåt våren brukar vi såga småträd åt dem och då skalar de barken av alla aspar. Aspbark är milt avmaskande. Övriga tider på året är de helt ointresserade av att gnaga bark. En häst jag hade då jag var yngre var väldigt nervös. Hon ville själv äta kornvallmo, som är lugnande. Ingen av de andra hästarna rörde vallmon, men hon tyckte väl att hon behövde den. Så hästarna är de som är verkligt duktiga på växter och deras nytta!
Ingrid på Västkusten
02-01-2004, 14:38
Ja det kan vara hemskt påfrestande och nedbrytande på levern att dricka örttee varje dag dag ut och år in, speciellt pepparmynta. men jag antar Du varierar innehållet i örtmixen :-) Har man druckigt örteer i mängder i flera år kan man t o m få leverskador, vilka som påminner om skrumplever. Ingenört är nyttig längden och i mängder, det rvariationen som gör det. Men samlar man örter efetr säsongen så ger sig detta la naturligt antar jag.
Hälsar ingrid
Är en kopp om dagen för mycket? Jag tror att hon dricker en kopp innan hon går och lägger sig på kvällen. Har gjort téer åt henne i två år och innehållet varierar något, men är i stort sett detsamma. Mynta finns i, men mest andra sorters mynta än pepparmynta och bara som smaksättning. Det smakar inte myntaté, men man kan ana att det finns i. Denna omgången te innehåller kattmynta och rosenmynta i små mängder, plus alla andra örter. Farmors te innehåller många olika örter. En kopp te kan ju inte innehålla en speciellt koncentrerad dos av någon ört då det är så uppblandat?
Farmor är 80+ och reumatiker. Kan det göra det hela värre? Ska jag sluta producera te åt henne? Säjer jag att det kan vara skadligt kommer hon att bli livrädd.
jag tror inte att hon hinner utveckla någon skrumplever på en kopp om dagen i hennes ålder
men man ska alltid vara säker på att inte överdosera o de flesta örteer ska intas under en period o inte för långa perioder
men det är ju svårt att säga du bör nog skaffa dej en bok o kolla upp de växter du blandar i o se vilka som man kan inta under längre perioder o vilka som man kan ta dagligen
men skräm inte upp henne i onödan utan kolla upp de örter du använder o ta beslutet efter det
kanske ska hon ha flera olika teer så hon kan variera
Ingrid på Västkusten
02-01-2004, 21:10
Todeloo,
Ja det här med flera blanningaroch byta av är mkt bra :-) Näää skrumplever tar tid, det är tiotals års användning som gör det *typ* men man bör ändå veta vad man dricker och så :-) så inköpet av boken ä nog väldans bra det!
glada hälsningar och ett Gott nytt odlingsår 2004 önskar Ingrid
Ester, det är säkert ingen fara! Mår farmor bra och det bara handlar om en kopp om dagen och du dessutom varierar en smula kan jag inte tänka mig att det skulle vara skadligt! Det finns så många andra mediciner som gamla stoppar i sig (Det vill säga: stoppas i...) som säkert är betydligt skadligare. Jag har en del skräckexempel i min omgivning...15 olika mediciner på ett dygn, vad sägs om det? Hälften var mot biverkningarna av de övriga... Jag tycker att det låter väldigt trevligt att farmor har förtroende för dina blandningar och mår bra av det! Låt henne fortsätta dricka dina teer. Hälsningar Sanna
*Felix matte*
03-01-2004, 21:28
En dam i ålder som din farmor kan säkert dricka sin kopp te om dagen, utan att vara rädd för ev. biverkningar. Det tar ett antal år innan lever och andra organ reagerar. Viktigare år då för yngre människor att inte dricka av samma örter mer än max 2 veckor i taget. Kram till farmor
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-01-2004, 21:10) men man bör ändå veta vad man dricker och så :-) så inköpet av boken ä nog väldans bra det! Jag har ungefär en hyllmeter örtböcker i mina bokhyllor Men säjer ni att jag behöver en till så är det väl bara att köpa en. Jag blir glad och maken blir nog tokig Ingen av mina örter är giftiga óch det står inget i böckerna om att de kan vara skadliga. Pepparmyntan står det att man ska vara försiktig med vid invärtes bruk, men den använder jag också väldigt lite av och oftast väljer jag de andra myntorna istället. Den virigianska frossörten finns inte med, men jag har kontrollerat att den inte är giftig i alla fall. De örter som kan ge någon "verkan" har jag lite av och fyller ut innehållet med rosenblad, ringblommor, torkade skogssmultron etc. Av de svagt lugnande örterna brukar jag variera dem så att de inte är samma varje gång. Men myntan kan jag ju ev. skippa helt? Hur är det med melissen, som jag också har som smaksättare? Kamomill tar jag bara lite av ibland eftersom man kan bli illamående av den om téet drar för länge.
Ingrid på Västkusten
04-01-2004, 16:32
Todeloo, kan man få för mycket av trädgårdsböcker :-))) Inte jag i alla fall, men en vacker dag så spricker la bokhyllorna! Det här med att örter har biverkningar står det oftast ingenting alls om i ört-böckerna det är sant. Jag vet inte varför men en okvalificerad gissning är att författarna ofta har den inställningen att det kommer ifårn Naturen och är därför relativt harmlöst.Mycket av det som beskrivs i böcker ( recept etc) är inte meningen att det skall användas någon längre tid. Sedan är mycket okunskap och 'gammal' kunskap som har kopierats av författare. Och allt är inte dåligt, det är bara det att väldigt mycket var inte känt förr. Här är en website med referenser om just biverkningar; http://www.personalhealthzone.com/herbsafety.htmltittar Du på dagens texttv så ser Du att två örter varnas det för numera i hälsokostindustrin, de är tussilago och vallört, vallört kan ge skador på levern. Ginseng tex har depressiv verkan om den tas över en lägre tid.....raka motsatsen. Effekten av johannesört och t ex Prozac var helt okänt tills helt nyligen.... Här är länk till liknande sidor på den mkt välkända siten Henriette's Herbal; http://www.ibiblio.org/herbmed/faqs/medi-5.htmlLycka till med blandningarna, Hälsar ingrid
Lista på växter som är olämpliga i mat - Livsmedelsverket - klicka vidare till höger.
Tingstäde
04-01-2004, 21:35
.... och man kan också kolla hos Giftinformationscentralen, GIC www.giftinformation.apoteket.se.... Tingstäde
Livsmedelsverket har tagit med röd solhatt, Echinacea Purpureapå sin lista!?!  Vad betyder detta för Apoteket som har minst fyra olika echinacea-produkter i sitt receptfria sortiment...? Kollar upp detta med L-verket så fort jag får tag i någon. Jag intar ganska mycket echinacea så här års, skulle bra gärna vilja veta vad man har kommit på är farligt. Någon som vet? Är det den eventuella allergin somliga kan utveckla man klassar som farlig, tro? Sanna
Har just kollat Apotekets egna "farliga-växter-lista". Ingen echinacea där inte...
*Felix matte*
05-01-2004, 07:53
CITAT (sanna @ 05-01-2004, 00:28) Har just kollat Apotekets egna "farliga-växter-lista". Ingen echinacea där inte...  Här kan du läsa mer
Tingstäde
05-01-2004, 13:22
En hel del om Echinacea står att läsa i boken "Naturläkemedel 2002/2003" på Hälsokostrådets Förlag. Boken rekommenderas även i övrigt för de som är intresserade av naturläkemedel - en sorts naturläkemedlens FASS. Tingstäde
Tack ska ni ha för mer info! Jag kan andas ut - har aldrig tagit echinacea i förebyggande syfte och ej heller längre än en vecka. Ingen autoimmun sjukdom. Men så är det ju med alla örter och mediciner - klart man inte ska överdosera och inta under väldigt lång tid. Det är det ju inte speciellt nyttigt med Alvedon heller...Måtta måste råda i allt så klart! Även med "milda" örter. Vilket den här tråden ursprungligen handlade om. Inköp av boken som Tingstäde nämnde kan nog vara smart. Dock, till skillnad från vad undersökningen som AB refererade till så upplever jag att echineacea verkligen hjälper. Måhända att det enda den verkligen aktiverar i min kropp är placebo-effekten, men okey då. Det är ju faktiskt himla bra att jag har hittat den på-knappen...Så jag fortsätter nog trots allt med solhatten på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|