Full version: Miniros
Christa
Jag funderar på att sätta en miniros i en kruka utomhus. När kan plantera en miniros utomhus? Hur mycket kyla tål de?

Aqvakul
Är de de vanligast förekommande sorterna så tål de åtminstone en vanlig vinter upp till kanske zon 5. Friland är egentligen bättre än kruka. Om du väljer en kruka, så bör den vara ganska stor.
Dilara
Du kan plantera ut den från vår till höst.
Christa
Det jag vill göra är att ha en ros i kruka nu på våren så tidigt som möjligt. När det kommer från ett varmt växthus kanske den måste avhärdas först? Frågan är om den tål minusgrader.

Om den trivs utomhus men inte tål frost så kan jag ju i och för sig ta in den om nätterna men det är ju bra om jag slipper.

Bassam
Hej
Jag ska skicka till dig texten som jag hittade i internet.

2008-12-08 I början av sommaren fick jag ett litet träd med minirosor i kruka att ha på balkongen. Det har blommat i flera omgångar och är väldigt dekorativt. Nu undrar jag om det går att övervintra? Och hur jag i så fall bär mig åt? Okunnig

SVAR: Vanliga minirosor lämpar sig utmärkt att plantera ut på friland eller i större kruka på balkongen när de gjort sitt inomhus. De klarar sig sedan bra utomhus under många år.
Miniros på stam borde också gå att övervintra. Men är rosen ympad brukar förädlingsstället vara extra känsligt, särskilt om ympningen ligger högt ovan mark. Storblommiga rosor på stam kan man böja ner mot marken och täcka med löv eller sätta en sopsäck av papp med plast lindad runt som regnskydd och mot värsta kylan.
Att övervintra en miniros på balkongen är lite svårare, eftersom temperaturväxlingarna ofta är stora och det blir mycket fuktigt under våren. Du kan antingen sätta ner plantan i en källare eller om möjligt köra ut den till landet.
I båda fallen gäller låg temperatur och mörker. Ju varmare det är, desto mer måste du vattna. Är rosen i ett ouppvärmt rum på landet ska du också isolera krukan med frigolit eller liknande för att skydda rotsystemet.
Men visst kan du försöka med balkongen! Har du en stor, tom planteringslåda kan du gräva ner plantan där.
Se till så den inte står i fukt och bygg ett skydd mot kyla och isvindar. Våren är som sagt känsligaste perioden.

H;Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Om rosen köps nu och är van vid varmt växthus så klarar den inte så jättelåga temperaturer, och definitivt ingen frost ifall den ska se bra ut. Stjälkarna + rötterna kan ju troligtvis klara kylan och kanske frost men inte blommorna och bladen.
Alexander-VG-zon3
finns nog risk att plantan dör också, jag köpte en ros och satte ut (den var van vid värme som åsa beskrev), vid den tiden när jag köpte den var mina kunskaper om frost och härdighet inte så höga. så jag tänkte ''ros som ros'' och det blev -2c och den kollapsade och dog helt och hållet.

däremot minirosor som man köper och har kvar till hösten kan man plantera ut, dock är ju härdigheten blandat en del är känsliga i zon 1-2 medan andra tål zon 4-5. oftast brukar det gå bra.
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-03-2010, 08:57) *
Om rosen köps nu och är van vid varmt växthus så klarar den inte så jättelåga temperaturer, och definitivt ingen frost ifall den ska se bra ut. Stjälkarna + rötterna kan ju troligtvis klara kylan och kanske frost men inte blommorna och bladen.

Var går då gränsen? 5 grader plus eller 10 grader? Jag förstår ju att du inte kan veta exakt men en kvalificerad gissning kanske du kan våga dig på. Jag kommer inte att skylla på dig om den går åt pipan.

Jag kan ju som sagt ta in den på nätterna.

Jag är över huvud taget lite nyfken på hur det där med att de tål mindre när de är "vana" vid värme egentligen fungerar. Vad händer rent biologiskt?

Kan jag kanske vänja en ros lite successivt vid kyla? Vi har inte så varmt i hela huset.

Varför är jag så envis med detta? Jo det är långt kvar innan det är dags att plantera ut sommarblommor och penseer är ju inte så spännande.
Åsa, mälardalen zon 2
Det bör nog vara en +10-15C åt rosen minst, växter som vuxit i växthus får lösare vävnader än såna som vuxit utomhus och som är vana vid skiftande temperaturer. Rosor som vuxit i växthus har oftast inte upplevt så stora skillnader i klimatet, de har inte utsatts för blåst och kyla heller.

Vil man ha blom och inte penseer finns det ju numera en hel del lökväxter som säljs i kruka som funkar bra och klarar en lättare frostnatt (de brukar funka bättre ute än inne i de flesta fall).
Christa
Tack för svar!

Jag hade en ros i en ouppvärmd glasentre på mitt förra jobb och det gick bra men det var kanske över 10 plus i alla fall. Det lustiga var att när det blev sommar och riktigt varmt så rände plötsligt rosen iväg och fick långa stänglar med ganska stor blommor.

Det finns ju tydligen minirosor med olika härdighet också. Även om det inte gör att de tål att plockas ut från stugvärmen så kanske de härdigaste är något mindre känsliga?

Vet inte om det brukar stå något när man köper dem om vad det är för sort.

octachoron
I praktiken får man aldrig veta exakt vilken ros som det är man köper i kruka i snabbköpet.
Jag har köpt flera sådana och planterat ut, de gula klarade vintern och blommade väldigt fint ute medan de rosa dog.
Alla de kom från Poulsen Roser. Poulsen säljer många krukroser i Sverige, i regel står det diskret på omslagspapperet t ex "Parade Hit". Då kan man försöka leta efter vilken ros det är på deras hemsida i serien "Parade Hit" (de har MÅNGA!).
Aqvakul
Nej, jag hade inte heller haft så brått att plantera ut den. Succesiv avhärdning till drägliga temperaturer är modellen.
Men sköter du den väl i sommar, så är chansen stor att den överlever vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christa @ 27-03-2010, 11:44) *
Var går då gränsen? 5 grader plus eller 10 grader? Jag förstår ju att du inte kan veta exakt men en kvalificerad gissning kanske du kan våga dig på. Jag kommer inte att skylla på dig om den går åt pipan.

den jag hade klarade sig så länge det var över 1c, men efter en natt med -2c var den död. sedan beror det på är det under +15c så växer den inte så mycket och knappt alls. så vill du att den ska växa och fortsätta att blomma så bör den nog mer stå i svalrusmtemp.
Bassam
Hej
Om man köper någon växt man måste vet alla informationen som följer med om gör allt och växter dog affären måste ha ansvar.
H:Bassam

Platinum
Har en liten fundering, köpte några minirosor för en vecka sedan som jag hade tänkt ha i inomhusfönstren tills dess det blev varmt nog att plantera dem ute men nu börjar de se lite ledsna ut och min gissning är att de antingen behöver större krukor eller har hamnat för varmt (element under).

Vad göra? Vad tros om något av dessa alternativ?
* Plantera om i större krukor och ha dem kvar inne i där det är ca 20°C.
* Plantera om och ställa i kallfarstun, betyder väldigt ljust dagtid och 0-5°C nattetid denna årstid helt beroende på utetemperatur.
* Plantera om och ställa i källaren, väldigt mörkt dagtid och 5-10°C dygnet runt beroende på utetemperatur.
Dilara
CITAT (Platinum @ 01-04-2010, 18:45) *
Har en liten fundering, köpte några minirosor för en vecka sedan som jag hade tänkt ha i inomhusfönstren tills dess det blev varmt nog att plantera dem ute men nu börjar de se lite ledsna ut och min gissning är att de antingen behöver större krukor eller har hamnat för varmt (element under).

Vad göra? Vad tros om något av dessa alternativ?
* Plantera om i större krukor och ha dem kvar inne i där det är ca 20°C.
* Plantera om och ställa i kallfarstun, betyder väldigt ljust dagtid och 0-5°C nattetid denna årstid helt beroende på utetemperatur.
* Plantera om och ställa i källaren, väldigt mörkt dagtid och 5-10°C dygnet runt beroende på utetemperatur.

Om inte du har planterat om de än så bör du göra det nu och ha de inne vid 20 grader tills du kan ställa ut dem.
Platinum
CITAT (Dilara @ 06-04-2010, 21:33) *
Om inte du har planterat om de än så bör du göra det nu och ha de inne vid 20 grader tills du kan ställa ut dem.

Tack för det, då skall jag göra så och håller tummarna att jag lyckas hålla dem vid liv inne i några veckor till.
Dilara
Lycka till. Jag är säker på att det går bra. Jag har själv haft några flera veckor inomhus innan utplantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon