Full version: Häftigt kryss!
Olle A
Det är inte ofta som jag drar på sällsynta fåglar (svårt när man inte kör bil) men när en arbetskompis skulle dra till Marstrand i eftermiddag hängde jag på. Efter att ha åkt genom en ordentlig regnskur var det faktiskt uppehåll när vi kom fram. Vi gick och spanade i hamnen ett tag och tittade igenom alla ejderflockarna. Till slut var den där - en vackert utfärgad praktejder! Även om det var på ca 150 meters håll samt ganska mörkt och dimmigt (inget fotoläge alltså) var det verkligen en upplevelse. Det var ingen tvekan om vad det var, de vackra färgerna syntes tydligt. Att jag missade en planerad uggleexkursion senare på kvällen gjorde inte så mycket, för denna upplevelse vill jag inte vara utan. Normalt finns praktejdern närmast vid norska ishavskusten, men denna lär ha hållit till vid Marstrand i åtminstone ett par veckor. Bilder på den finns här: http://www.artportalen.se/birds/gallery_im...?obsid=18141994

Olle
Meriona
Himmel vilken vacker fågel! wub.gif

Vanlig ejder har jag studerat en gång i en hamn i Danmnark, vi stod på bryggan pappa och jag och såg en ejderhane dyka efter fisk nån halvmeter under ytan, vi kunde se honom tydligt en god stund precis under oss. Men den här "skapelsen" är ju nästan överjordisk, vilket mästerverk! w00t.gif
PeterDeleter
Vackert

Men titta på vattnet.... Photoshop kan göra mycket idag tyvärr.

"En bild ljuger aldrig" hette det tidigare och var sant. Idag?
Meriona
Vad menar du nu? confused.gif
xlxl67
Snygg fågel! Har åkt enstaka gånger på drag och blir det inte ofta är det klart spännande.
Myosotis
Grattis! yaay.gif Jag vet inte om jag tycker de är vackra precis, men helt klart väldigt häftiga. Har bara sett flygande i ejderflockar på långt håll, det måste vara en upplevelse att se den ligga på vattnet på nära håll.

CITAT (PeterDeleter @ 26-03-2010, 23:06) *
Vackert

Men titta på vattnet.... Photoshop kan göra mycket idag tyvärr.

"En bild ljuger aldrig" hette det tidigare och var sant. Idag?

Jag ser inget konstigt med vattnet. confused.gif
Myosotis
CITAT (xlxl67 @ 27-03-2010, 10:12) *
Har åkt enstaka gånger på drag och blir det inte ofta är det klart spännande.

Jag har dragit på aftonfalk, några hundra meter med cykel. giggle.gif Inte riktigt min grej den där hysterin. Men man har ju suttit med i en bil när larmet går och på så sätt halvt ofrivilligt dragit på större skrikörn och lite sånt. I somras drog jag nästan på adult vitvingad tärna, det skulle jag verkligen vilja se. Eremitibis skulle jag nog åka hur långt som helst för. Men för mig är det ingen poäng att se en art just i Sverige, det är väl mycket roligare att se en fågel i sin rätta biotop!
Orkidétjuven
Supersnygg tycker jag tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon