Full version: Liten odlingsplätt
Tyche
Nu hoppas jag att jag lägger det här inlägget rätt, annars hoppas jag att någon kan flytta det rätt och så ber jag om ursäkt i förskott flirting.gif

Jag har fått min vilja fram och kommer att få göra ett litet (med betoning på litet) i vår lilla (också med betoning) gård. tummenupp.gif
Platsen är ena hörnet av gården, de som bodde här innan oss har haft något där och det finns därför inget växande där.
Platsen är kanske inte den bästa, eftersom det står ett stort rönnbärsträd på vardera sida men jag vill prova i alla fall.
Förra året satte sonen (då precis 4 år) sockerärtor där, som han förkultiverat inomhus. Vi satte alldeles för tidigt så jag trodde aldrig dom skulle hålla men det blev gott om bönor som sonen gick och knaprade.

Jag har bara haft tomater, jordgubbar, morötter och lite kryddor tidigare så jag vet inte så mycket. Tomaterna förkultiverar min svärmor och vi får när det är dags att sätta ut och sen sköter dom sig mer eller mindre själva. Och jordgubbsplantorna förökar sig med mängder varje år.

Planen är att odla morötter, sockerärtor (sonen som vill) och så vill dottern odla blåbär.
Och så blir det tomater och kryddor som vanligt på ett annat ställe.

Vi bor, enligt zonkartan i impectas frökatalog, ganska precis mittmellan zon 2,3 och 4. (mellan Uppsala och Stockholm).
Fungerar det att sätta »Sockerärt »’Norli’, Daucus carota L. F1 ”Flyaway” och så blåbär då, som jag hoppas man kan köpa ”färdiga”, bara ner i jorden med dom.

Är det ens möjligt? Blir det för mycket?
Utrymmet är drygt 6 m2, med möjlighet att göra större men vi hade nog tänkt börja så i alla fall. Är det för lite plats för det här?
Jag har inte tänkt mig mycket av allt, utan bara någon liten rad. Mest för att det är kul och spännande, och lite för att det är gott.
Vi har sån tur att vi får från svärmor som odlar massor själv.
Peztis
Om det är en liten gård i skyddat läge så kan zonen vara ännu lägre.

Tänkte på det där med blåbär... menar du då amerikansk blåbär? Den gillar nämligen inte att stå i kalk utan vill gärna ha rätt sur jord. Här har du lite mer tips om det: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=57371

Det andra som du planerar är ju inga svårigheter eller kräver några större utrymmen. Morötter vill ha jord som det inte är stenar i för är det något som hindrar så börjar rötterna att dela eller böja sig.
Tänk på att ta bort en del av revorna på jordgubbarna. Var tredje-fjärde år bör du dessutom ta vara på revorna och byta ut plantorna.

Det blir säkert jättebra! Ta en planta i taget och sedan blir du rena rama proffset!
Tyche
Hur vet man zonen då? Kan jag testa det på något vis? Eller behövs det inte?

Jag har inte tänkt något på blåbären alls direkt, jag visste inte ens om det var möjligt att sätta såna. Tack för länken! Vi får göra ett försök helt enkelt och hoppas på det bästa.

Vi har tänkt använda en jordfräs, ta bort massor med jord och sen lägga på ny jord, räcker det för morötterna? Längre ner lär det ju finns stenar.

Hittills har jordgubbarna fått reva av sig fritt, från fem stycken för två somrar sedan. Snabbt har det gått.
De första fem har jag tänkt ska få flytta till landet efter i år och så får dom reva av sig där med och sen tas bort. Det är planen i alla fall.

Jag hoppas det blir bra, jag har inte så höga krav vill bara att det ska växa lite giggle.gif
Vimsa
6 kvadratmeter räcker till mycket mer än man tror. Fundera lite på hur mycket sol du har i ditt lilla hörn och planera växter utifrån det. Om du tror att jorden inte är tillräckligt bra kan du ju alltid odla i upphöjda växtbäddar eller pallkragar. Morötter ska inte stå i samma jord som förra året, men det kanske du visste. Mina barn älskar månadssmultron, vi har en liten cirkel full med såna, det kommer hela tiden nya bär. Sockerärter är ett säkert kort, prova gärna en sort som blir lite högre och sätt då stöttor runt så får du lite höjd på planeringen. Timjan är också roligt att ha nån tuva av, framförallt citrontimjan. Luktar fantastiskt när man rör vid den.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon