therese.kvist
26-03-2010, 20:33
Köpte nya stora krukor med rosmarin o timjan idag på Blomsterlandet.
Kan jag ta sticklingar på dom nu? Det var mjuka skott på rosmarinen högst upp,
hade den till middag idag
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2010, 21:10
Ja det brukar gå bra och de brukar vara lättrotade, och sticklingarna ska gärna vara lite mer förvedade av dessa så ta inte bara de örtartade topparna jag brukar ta sticklingar ca 1dm långa.
Ta bort bladen som hamnar under jord och stick ner sticklingarna i såjord, vattna och sätt plast över.
Jag har lyckats med rosmarinsticklingar. Har tagit kanske 5-6 cm och skalat av de nedersta bladen, ställt i vattenglas i ett par veckor tills det kommit små rötter, sedan ner i såjord med plast över. Tror att de ska ta sig ordentligt till sommarsäsongen.
Hej
Man kan strunta på plats påsar över, på grund att att fukt ska bli mera och risken för Svamp sjukdom ökar.
H:Bassam
Jag tog sticklingar från rosmarin, timjan och oregano förra året och alla växte fint. Men oregano sticklingen växte snabbast och finast.

Tog nästan över till slut, lite som mynta och citronmellis är det nog lite av en ogräs tror jag...
therese.kvist
11-04-2010, 10:11
Ja oregano betraktar jag nog som ogräs! Den jag har i örtrabatten är en jag hittat i gräsmattan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.