tvilling77
Jag har en sträcka på ca 7-8 meter på framsidan av huset ut mot vägen där jag gärna skulle vilja ha en roshäck. Det är zon 5-6 norrlandskusten, sol hela dagen och önskad höjd ca 1,5- 2 meter.....inte så sugen på Hansa rosen däremot....blandade rosor skulle ju vara fint i rosa/vita nyanser! Hur tätt ska man plantera rosorna?
Någon som har några bra förslag? :-)
flouee
För att få en tät häck brukar man säga att man tar halva rosens fulla bredd som planteringsavstånd: om den blir 1.5 m, plantera med 75cm's mellanrum.

Louise Bugnet brukar vara populär, den har jag själv planterat nu i höstas smile.gif
Kajsa
Här några förslag som klarar zon 6

David Thompson, Kanadaros blir ca 1.5 x 1.5 m, zon 6, doftar kryddigt, helt frisk. ! Blommar hela sommaren, underbar.

Wasagaming, Rugosa blir 1.5 - 2 m doftar mycket gott och starkt, zon 6, blommar hela sommaren

Henry Hudson, Kanadaros blir ca 1.5 x 1.5 m doftar kryddigt, alltid frisk, blommar hela sommaren, zon 7

Grootendorst rosorna som finns i 3 färger/rosa, vitt och rött. Mycket vacker blomma, som en nejlika, ingen doft, blir 1.5 - 2 m x 1.5 m, zon 7. ( Har den i alla färger, se i mitt album/Rugosa ) Blommar till hösten

Jens Munk, Kanadaros mycket taggig ska påpekas, ca 1.5 x 1.20 m doftar gott, blommar hela sommaren, zon 6, mycket vackra blommor.

Louise Bugnet, Kanadaros, alltid frisk, blommar om, blir ca 1.5 x 2 m doftar lite kryddigt, zon 7

Thérése Bugnet, Kanadaros, lika stor som den ovan, doftar gott, zon 6

För mer bilder och förslag, titta i mitt album/Kanadarosor eller album/Rugosa rosor
tvilling77
Tack för svaren och förslagen!! Dom med mycket taggar utesluter jag tyvärr eftersom jag har 2 små barn....:-) Louise B har jag redan på ett annat ställe i trädgården och är mycket nöjd med henne! :-)
tvilling77
Grootendorst rosorna är ju perfekta! Synd bara att dom inte doftar...men kanske kan man klämma in nån ros som luktar?! ;-)
Aqvakul
Jag hade valt att blanda "kusinerna" Louise Bugnet och Thérése Bugnet - två mycket vackra och problemfria rosor.
tvilling77
Ja det är ingen dum idé alls...det var bara det att jag redan har dom i trädgården och ville förnya mig lite men jag vill ju samtidigt att det ska se bra ut...hmm...
Kajsa
Man kan väl säga att många av dessa rosor har stora taggar, det är ju så med Rugosa rosor, men det är väl bra i en häck. Tror nog dina barn lär sig att inte springa i häcken, det kan väl också vara bra !
tvilling77
ha ha javisst är det så Kajsa! :-) Men vilka av dessa rosor kan uppnå en hyfsat hög höjd även här uppe i norr?
Kajsa
Hoppas någon annan i din zon kan svara på det, då jag bor i Västerås. Jag bara gissar att en ros som blir 2 m här kan bli 1.5 m hos dig ?
Du kan också fråga på närmaste plantskola hur stora tex Louise/Thérése Bugnet blir efter 4 - 5 år, det vet dom.
tvilling77
Ja så kan det kanske vara! Jag ska fråga dom på plantskolan! :-)
tvilling77
Det blir grootendorst rosor till min häck! Funderar ev på att smyga in nån louise bugnet för att få lite doft...det ska ju inte vara en klippt häck och hon är ju vit....vill ju ändå att det ska dofta lite om den vackra häcken! Dock vill jag ju inte att det ska se rörigt ut...
Kajsa
Här får du ännu en bild av Pink Grootendorst, vill bara säga att den är mycket taggig, det lär inte springas i häcken.
Enligt Rosbibeln LÅG blir Grootendorst rosorna 1.8 x 1.5 m och zon 7, det är möjligt buskar blir så stora då dom klarar lite tuffare zon än du har ? Lycka till med häcken.

tvilling77
Ja jag läste i rosbibeln igår och funderade över just höjden, men det låter ju bra att den kan växa sig ganska hög här! Dom är verkligen vackra! Hur är den röda färgen, är den röd eller går den mer mot mörkrosa för när jag tittar på dina bilder ser färgen mer rosa ut än i LÅG!
Kajsa
Här har du en bild från mitt Klematis album, jo visst är den röd. Här har den det kämpigt då denna jätteklematis Summer Snow fullständigt tar över rosen.

Kajsa
LÅG skriver karminröd ! Ja då såg du väl hela buskbilden i boken, grenarna böjer sig fint ut runt om.
tvilling77
Ja den bildar en väldigt fin buske, förstår att den passar till häck! hmm..nu gäller det ju bara hur man ska plantera.....vi har ju ett grått hus med röda knutar så det skulle ju vara snyggt med rött/vitt......men den rosa var ju så vacker oxå!!
Ezereht
Sen Tvilling om du redan har Therese och Marie bugnet .... så kan du ju gräva upp dem och ha i häcken och fyllar på. Sen sätta andra rosor där dom stod, inne på tomten. ^^

Jag gillar den rosa grootendorst-rosen smile.gif Här i Umeå på campus har dom alla tre.
tvilling77
Bra idé! :-)
Har dom grootendorst rosorna i en häck där i Umeå? Alla färgerna tillsammans?
Ezereht
Hmm dom rosa har dom utanför Molekylärbiologen. Minns inte vilken annan färg dom hade där med... om det var den röda eller den vita. Dom hade två i alla fall. Kanske var den vita? Jag funderade på att knipsa nått skott och försöka sticklingföröka. Dom klipper ändå ner dom lite då och då för att föryngra dom (då klipper dom nästan vid marken bara rakt av).

Sen finns det ett hus här i näreheten (tomtebo ^^) där dom har planterat en del av grootendorst. Jag har kikat "diskret" när jag gått förbi. blush.gif

Totalt har jag sett alla färgerna här i alla fall. För mer minne av vilka som var vart skulle jag behöva vänta tills dom blommar och kolla :S

Det finns ganska många rosor kring campus. Hansa i häcken som är längs vägen där man kliver på bussen. Enkel kanelros vid Infektion... nån rugosa vid Universum.. Jag kanske borde ha som sommarprojekt att kartlägga campus smile.gif

Sen vid 4H gården vid campingen växer en ros som kanske är en vildros? Den är enkel, cericerosa och stor blomma. Doftar UNDERBART. Den har jag ett skott som jag lyckades sticklingföröka. Jag frågade om jag fick klippa en bit. Men jag såg sen den spridit sig ut i diket också. Taggig dock smile.gif

En nyplanterad Louise Bugnet häck i huset på andra sidan gatan...

Massiv rabatt med vad jag tror är Adeladie Hoodless vid bildmuseet på Gammlia.

Jag har planterat ut en enkel blek-vit-rosa längs gångvägen mot tavelliden (tomtebo). Hoppas den klarade vintern. Ingen aning vad det är, kanske också en vildros av nått slag. Jag hade den som stamros, men den var så taggig och sköt massa (taggiga) rotskott hela tiden, så den fick flytta.

...got a little carried away there.. men det är roligt att se vad som finns! Jag tror om du cyklar omkring i Piteå en varm julidag hittar du mer än du trodde. smile.gif

tvilling77
ha ha ha ja du har säkert rätt! Jag tycker mig jämt se Hansa överallt men jag har nog inte tittat så noga....:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon