Full version: förgro potatais?
cirre
Hur brukar ni förgro potatis?
I "handbok för köksträdgården" står det att man får bäst resultat om man lägger potatisen på fuktig jord...
Går det bra med plantjord? Jag har köpt hasselfors ekologiska grönsaksjord, den är ju ganska starkt gödslad står det, kan det bli för mycket?
Kanske bättre att ta såjord?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan ta både gödslad jord och såjord det brukar inte vara så kinkigt när det gäller potatis. Man kan även plantera i krukor och driva upp rejäla plantor som man sätter ut för att få en snabbare start, viktigt är dock att blasten inte klarar minsta frostknäpp så man kan inte plantera ut så jättetidigt, men har man problem med bladmögel kan plantor ge en snabbare skörd av tidig potatis så då kan man hinna skörda innan svampen slår till.
cirre
Ok, ska man vattna jorden sen när den blir torrare eller? Hur fuktigt behöver det va?
Och hur tjockt med jord ska det va?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bara ska lägga dem på en bädd med fuktig jord ej dyngsur så borde det räcka med en 3-5cm lager jord och ja du måste ju fukta jorden.

Planterar du i kruka så kan du ju ta en kruka som är större än sättpotatisen och plantera hela potatisen så den hamnar 0,5-1cm under jorden.

Och när du kan börja beror ju på vart du bor, förgroningen brukar inte ta lång tid man får ganska snabbt en kraftig planta i en kruka och blasten tål ju ingen frost, och potatis som inte har blast behöver minst +8 i marken vilket brukar betyda slutet av april-början maj här i mälardalen normala år, det tar tid för marken att värmas upp.
ingrid fuxwall
Själv har jag potatisen i plastbackar, tidningar under.
Förra året grodde jag dem i jord och det fungerade bra men i år är jag tidigt ute så då vågar jag inte blanda in jord
M i Mälardalen (zon 2)
Jag såg på TV häromdagen att de slängde i de första sättpotatisarna i jorden i Skåne häromdagen.
Om blasten är frostkänslig - hur hanterar man frosten på fälten i Skåne?

Fortfarande måste det väl förekomma frost även där i söder ett bra tag till? Inte kan väl Skåne redan redan fått en jordtemp på över 8 grader?

Åsa, mälardalen zon 2
De som försöker få fram extra tidig potatis i skåne brukar sätta upp plasttunnlar/tjock fiberduk och liknande efter att de satt potatisen det brukar de inte alltid visa på TV utan de visar bara när man stoppar ner potatisen.
johanna_zon3

Hej, jag hoppar in med två följdfrågor. Om man förgror potatis i
kruka behöver man då extra belysning eller kan dom stå mörkt?
Hur djupt sätter man sedan potatisen när man planterar ut den?

Mvh JOhanna
Åsa, mälardalen zon 2
Potatis behöver ljus vid all typ av förkultivering = även om de bara ligger i en låda.

Ligger de mörkt får de för långa och veka skott som går sönder vid utplantering, i ljus får de små korta skott. +I kruka behöver ju blasten ljus.

Någon dm ner kan man sätta potatisen ute man kan ösa på mera jord eller kupa sedan då den växer, för att undvika gröna potatisar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon