|
benganz
29-12-2003, 00:26
Jag och min sambo skall: äta oxfilé med KarlJohan sås (kokt på äkta grädde) potatisgratäng med äkta grädde och vitlök, och dicka bärs.....Det kan bli lite grönsallad oxå, och någon billig skumpa vid 24 slaget då är ialla fall smaklökarna ur funktion. (kan även bli en bärs för den skummar ju oxå) Funderar även på gratinerad hummer. Någon som vet hur det tillagas???? GOD FORSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET TILL ER ALLA
Monica M zon 4
29-12-2003, 08:05
Nästan samma meny här hos oss! Fast det får bli fläskfilé och kantareller istället. Och hummer kommer inte att serveras här. Raketer ska vi inte heller ha i år. Men idag har en av de större järnaffärerna sitt årliga fyrverkeri så det ska vi åka och titta på! Jag älskar fyrverkerier och maken och jag åker runt i trakterna och kolla på alla fyrverkerier i närheten! Gott slut på er allesammans och hoppas ni får ett riktigt Gott nytt år!
Jag har alltid haft kalkon, hasselbackspotatis och gräddig sås + lite tillhörigheter — ex.vis rosenkvittengelé. Men i år blir vi så få så det får nog bli en stor kyckling istället. Lite snopet, men gott det också.
pa kalmar
29-12-2003, 09:30
Vi hade tänkt oss oxfile och hasselbackspotatis. Champinjoner, grönsallad och rött vin blir bra tillbehör. Samt lite skumpa framåt midnatt naturligtvis.
Mariann
29-12-2003, 09:50
Vi äter alltid Orientalisk räkpanna med ris o sallad.
Hannele
29-12-2003, 12:27
Vid midnatt smälter vi tenn och spår det nya året... Vi måste hitta på nåt, enkelt som ser vackert ut, som alla äter... Tre rätters ska det vara. En gång om året dukar vi med flera tallrikar, olika bestick, tre glas.. minst. Vi släpar fram gammelmormors glas.
Fialotta
29-12-2003, 14:57
Ingen aning vad det blir... ska på 50-årskalas...min brors fru...blir spännande vad vi får... ska bli 100 personer i en bygdegård
Så nu åker finkläderna fram
Här blir det vår egen traditionella meny: förrätt i form av i somras egenhändigt fångade flodkräftor (minikräftskiva...), varmrätt i form av ugnsstekt rådjurssadel (från egen skog) med ugnsgratinerade rotsaker (potatis, kålrot och palsternacka), efterrätt i form av en chokladkaka som sätter sig som en tegelsten i magen... Micke
birgitek
29-12-2003, 18:10
Här blir det ostron, hummer och massor med Cava! Birgit Ek
Inga från Närke
29-12-2003, 18:33
Hej Vad vi skall äta vet jag inte ännu. vågar inte planera efter julens flopp. Vi har inte riktigt hämtat oss efter maginfluensan som vi haft hela julen. Det står mat fullt i kylskåpet som bara vi tittar på det inte ännu helt fullt ger några vibbar om att, O vad det skulle smaka med en skinkskiva eller vad som kan vara där. Men det blir nog en liten kyckling till gubben o mig sedan kanske en liten nubbe "skåne" för att hålla bakterierna i styr. Kanske något gott vin eller liknande om man vågar. Ska ha ett lugnt nyår efter den jobbiga julen. Har jobbat idag men det var tungt. Ska iväg en stund imorgon också, men efter några dagar på te,skorpor och vatten finns inte så mycket ork. En fördel är att man slipper oja sig över att man gått upp i vikt. Vi har tappat cirka 3-4 kg både gubben och jag. Jag önskar alla ett gott slut och ETT GOTT NYTT ÅR / Inga
Hannele
29-12-2003, 18:57
Förra året köpte vi underbar champange sorbe till efterrätt, av samme som gjort Nobel-glassen. Dom har även glögg-glass och annat.
*Felix matte*
29-12-2003, 19:52
Inget bestäm ännu men det blir säkert gott, det ordnar min kockande make Vi är två matälskare som har förmånen att kunna lassa i oss allt gott och gräddigt utan att vågen ändrar siffror
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2003, 20:32
Jag äter hos mina föräldrar så jag får väl se vad det blir för mat, själv tänker jag bidra med en Attisk honungskaka till nyår, jag måste ju testa lite recept ur min nya bakbok "Historiebok för kakälskare". Receptet till honungskakan är från antiken, men det verkar vara ett lätt recept och jag har fått tag på apelsinblomsvatten.
Vi äter "det gamla vanliga..." på nyårsafton. Först en räkcocktail eller toast skagen sedan oxfilé, potatisgratäng, kantarellsås, sallad, glas vin. Efterrätten varierar lite från år till år. Glass, sorbé, bär eller en mäktig chokladkaka med en klick vispgrädde och kaffe med en god likör efteråt. Och så "skumpa" på tolvslaget!
Vi ska ha kalas för en massa människor och kommer att bjuda olika snittar och annat smått fram till den lilla supén som består av rödtunga i Sauternesvin- (tror jag att det stavas) - sås. Till dessert blir det spansk "flan". Bubbel hela kvällen - intet annat! Cavan Cordon Negro är väldigt god, men den äkta Champagnen spar vi till 00:00, när smaklökarna och sinnena är helt utslagna... Vickning: pytt-i-panna, om någon är kvar vid vid 2-rycket sådär... Sedan följer karaoke hela natten! Sanna
zaaritha
30-12-2003, 01:23
Vi ska äta fläskfile m chutneysås o klyftpotatis m vitlök. Daimtårta. Ost o kex. Vid 23.30-tiden. Skåla i mousserande vin vid 12-slaget. se´n blir det kaffe o likör efteråt. M-B
Brukar nog inte äta något särskilt till nyår... Pizza kanske  Nej, då. Nåt gott får nog svärmor laga till.
Elizabeth
30-12-2003, 23:32
Åsa, kan man få receptet på honugskakan, tack. Blev lite nyfiken..
Gott Nytt År, allihopa!
Åsa, mälardalen zon 2
31-12-2003, 10:59
Här kommer receptet på honungskakan som prisades av Archestratos även kallad gastronomins fader (han levde på 300-talet f.kr).
Kakan räcker till ca 6 personer.
Attisk honungskaka
450g grekisk färskost (Myzithra) eller keso 3msk honung saft från 2 citroner 4 ägg 1 msk apelsinblomsvatten (till nöds vanligt vatten) 1 tsk mald kanel eller 12 finhackade färska myntablad ev. ett förgräddat pajskal ca 23cm i diameter.
1. Blanda ost/keso med honung, citronsaft, ägg och apelsinblomsvatten så att blandningen blir helt jämn (använd gärna mixer eller matberedare).
2. Tillsätt kanel eller myntablad beroende på vilken smak man önskar och blanda.
3. Häll blandningen direkt i en form (ex. suffleform) eller i ett färdiggräddat pajskal.
4. Grädda kakan i 30 min i 160 grader eller tills osten/keson har höjt sig och börjat få färg. Kakan bör serveras varm.
Själv tänker jag använda keso till min kaka och jag kommer att hälla smeten i ett vanligt pajskal och servera med lite exotiska frukter.
Vi äter räkcocktail till förrätt. Varmrätt blir kalkon, hasselbackspotatis, gräddsås och grönt. Efterrätt blir rödvinskokta päron med glass och grädde. Denna måltid har min släkt ätit så länge jag kan minnas på nyårsafton. Men först ska jag och jobba i kväll så jag anländer nog i varmrätten...
vickeva
31-12-2003, 13:17
Hej snälla Bengan och tack så mycker för bilderna!! Själva är vi bortbjudna i kväll och har ingen aning om vad det blir. Dock hittade jag ett gammalt hummerrecept som är helt underbart! Rekommenderas!!
Ett riktigt gott nytt år på er allihop!!! (Bengan, glöm inte att tala om hur mycket pengar jag är skyldig ochvar jag ska sätta in dem!!!)
Gratinerad hummer
Ingredienser (för 4) 2 kokta humrar à 400-500 g (frysta går bra) 100 g färska champinjoner 2 msk konjak 1/2-1 dl riven schweizerost Till mornaysås: 1+1 msk smör 1 msk mjöl 3 dl vispgrädde 2 äggulor 1/2 dl riven schweizerost 1/2 krm nymalen vitpeppar 1/2 tsk salt
Tillredning 1. Dela humrarna med en kraftig kniv. Börja mitt uppe på skölden och skär framåt genom huvudet. Vänd och skär bakåt genom stjärten som ska ligga rakt utmed brädan. Se till att stjärt och skölddelarna hänger ihop till halvor. 2. Plocka bort den skalliknande magsäcken som sitter längst framtill i varje halva. Tag ut allt hummerkött ur stjärt, leder och klor. Klorna går lättast att knäcka med en nötknäppare. Låt skalhalvorna torka upp och ner. 3. Skär allt hummerkött i ca 1 cm stora bitar. Skölj och skär champinjonerna i lika stora bitar. Koka ihop champinjonerna med konjak tills all vätska kokat in. Låt hummerköttet "ånga" med under lock ett par minuter på slutet. 4. Koka mornaysåsen: fräs 1 msk smör tillsammans med 1 msk mjöl utan att det får färg. Späd med grädden under uppkok och vispning, koka 5 minuter. Tag kastrullen från värmen och vispa i äggulor, osten samt ca 1 msk smör. Smaka av med salt och peppar. 5. Lägg en strimma av sås i botten på varje skalhalva. Fördela därpå hummerkött och champinjonblandningen. Täck slutligen med den resterande såsen och strö över riven ost. Så här långt kan man förbereda en eller ett par timmar i förväg. 6. Sätt ugnen på 275 °C och gratinera humrarna 8-10 minuter och tills de fått vacker färg. Servera en skalhalva per person omgående efter gratineringen.
Vi har ingen fast tradition för nyårsaftonskvällen, men vi bjuder vänner och bekanta på årets sista frukost ombord på min skuta. I går hade jag bullat upp lite mer än vanligt men som vanligt stod gröten i centrum.
Nyårsgröten görs på olika sorters musli, torkad frukt, russin och krossade nötter. Till denna hemgjorda bärsylter.
Efter gröten kommer nyårssegling om det inte är för tjock is. Igår var vi ett gäng på 20 personer som tog oss en stilla, vacker seglingstur i det svaga soldiset i Stockholms innersta skärgård.
Hannele
01-01-2004, 16:32
 Maten är det inte så noga med, viktigare att duka lite snyggt... Barnen tycker det är skoj. Minst 3-rätters ska det vara. Igår blev det dock skaldjusrspaté till förrätt, oxfile till varmrätt och champangesorbet till efterrätt - rester från Nobelfesten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|