Lindbergskan
27-03-2010, 15:52
Var ute och tittade till mina buskar nu när snön smält bort och upptäcker till min fasa att nästan alla (ca 40 st) syrenbuskar är helt söndergnagda runt deras småa stammar!!!
Jag planterade de för 3 års sedan och dom har äntligen blivit så fina så upptäcker jag detta! Syringa Michropylla Superba är sorten. Kan jag på något sätt rädda dom ? Jag gör vad som helst! Kan jag klippa ner dom? Alla råd mottages tacksamt!
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2010, 16:15
Skott som är helt gnagda runtom kan du klippa bort, är det bara lite grann på vissa skott så kan du spara dem annars så klarar syrenen en hård nedklippning och du kan klippa/såga nu på vårvintern. Välj gärna en solig och lite torrare dag för beskärningen..
Lindbergskan
27-03-2010, 19:20
Men det är de kraftigaste grenarna som blivit uppätnna runtom. Kan jag bara såga av dem? Skjuter den skott underifrån då? Är det harar eller sorkar som roar sig med detta?
Aqvakul
27-03-2010, 19:25
Ja, du kan jag bara såga av dem. De skjuter villigt skott underifrån. Det är harar som har varit framme och försett sig. Vintern har varit mycket tuff för våra fyrfotade vänner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.