Susalusa
27-03-2010, 17:37
Jag fick två "frön" av någon ärta på en trädgårdsmässa i augusti i fjol. "Fröna" är ju stora som ärtor, så man säger kanske inte "frö" då? I vilket fall som helst, så är jag alltså osäker på vad det är jag fått och hur jag ska så dem? Är det så att ärtor oftast sås på samma sätt och någon klok människa här kan tipsa om hur jag ska göra? Vilket sådjup och när är det dags att så? Ska jag förkultivera?
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2010, 17:51
Om du bara har 2 frön så skulle jag förkultivera och med tanke på att du bor i skåne så kan nog lagom tid för sådd vara ett par veckor in i april och framåt ärtor brukar man kunna så en bra bit in på säsongen.
Runt 1-2cm djupt borde vara lagom när man förkultiverar inomhus i kruka.
Bönor och ärtor är inte samma sak men de odlas ganska lika bönor brukar dock vara mer värmekrävande än ärtor och man kanske inte kan så dem riktigt lika långt in på säsongen de har ofta lite längre utvecklingstid
Om det var någon ärt mera åt prydnadsväxthållet typ rosenvial/luktärt så kan du nog behöva så dem snabbare
Susalusa
28-03-2010, 18:10
Tack för svaret! Jag tror inte det är någon böna, men jag fick för mig det först och glömde ändra i ämnesraden... :-)
Det är inte prydnadsväxt, det är jag säker på. Tror det är typ sockerärt. Men då väntar jag ett par, tre veckor till. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.