Vingnöten
Vill ha en stor kruka med ett litet träd i som ska stå intill garageväggen i söderläge.
Finns det nåt träd som kan klara det tro?
Alexander-VG-zon3
ska du övervintra det ute eller inne ?

vill du ha blommor/doft ? vilken färg på blommor/blad ? vilken höjd vill du ha på växten ? lövfällande eller städsegrön eller kvittar det ?
malarmaster
Finns många o frågan är om det skall stå ute året om eller du har möjlighet att ta in det i frostfritt under vintern?Har själv många träd i kruka som jag bär in över vintern(zon 4).Japanska smålönnar,Photinia,pelarkörsbär eller varför inte en Ginko Biloba.Har du möjlighet med vinterförvaring så finns det eg obegränsat med växter,citron eller olivträd? Mvh Ulf
Huggorm
Ja, frågan är ju om du kan ta in krukan och övervintra i lämplig temperatur. Om inte, så måste det ju var någon ganska härdig planta, eftersom det förmodligen blir rätt kraftig tjäle i en kruka. Sedan bör du nog välja något relativt torktåligt, eftersom en kruka torkar ut snabbt i söderläge om sommaren.

Vingnöten
Tack för svaren!
Bor i zon 1 glömde jag skriva. Och garaget är svart, dvs blir varmt intill väggen! Om det kan ha betydelse.
Det får gärna vara nästan två meter. Vintergrön eller ej spelar ingen roll. Ej heller om det är blommor. Jag slipper gärna ta in det till vintern om det går... Så ett torktåligt och härdigt träd...

Men jag är ju förstås lite nyfiken på Ginko som någon av er skrev. Hur sköter man ett sånt träd?
Huggorm
Ginkgon blir större än två meter. I såna fall får du hålla på och beskära den med jämna mellanrum.
malarmaster
Ginko är lättskött o i zon 1 är det bättre att sätta den i trädgården .har du den i kruka som jag sköter man den som en bonsai dvs lite beskärning o väldigt lite gödning så är det inget problem med höjd.Har du värme i garaget så är det värdelöst till övervintring, max 4-5 gr krävs. varmare så bryts vilan o då krävs ljus. Ulf
Vingnöten
Någon som har tips på härdigt och torktåligt litet träd som jag slipper ta in på vintern?
ingrids
Varför inte en bonsaiklippt tall i ett mindre format (alltså de där som blir max tre meter om man släpper loss dem)? En stor och isolerad kruka med vattenmagasin, endera hemmabyggd eller typ en lindesbergskruka, kan nog göra sitt till för att minska uttorkning. En ler eller plåtkruka med litet eller obefintligt vattenmagasin tenderar att leda till snabbare uttorkning.
Bassam
Hej

Växter som lever i krukor har mindre höjden än vanliga på grund att balans mellan krona och rötter med ska ge dom mera vatten minst två gångar i veckan .

Obs det är bättre med plast krukor på grund att lera krukor kan förstör under frys tiden.

H:Bassam
Vingnöten
CITAT (Vingnöten @ 01-04-2010, 13:00) *
Någon som har tips på härdigt och torktåligt litet träd som jag slipper ta in på vintern?

Tack för tips om tall, men tyvärr är jag inte jätteförtjust i barrträd.... Fler förslag?
Huggorm
Problemet med att ha träd i krukor är att näringen i jorden tar slut mycket fort. Du kommer bli tvungen att gödsla med jämna mellanrum, och vattna också för den delen. Gör du bara detta så klarar många träd sig, men det får ju vara något som tål den intensiva värmen från en svartmålad södervägg i zon 1. Jag vet inte riktigt vad som skulle passa tyvärr. En vindruvsstock kanske?
Alexander-VG-zon3
silverbuske (Elaeagnus) eller havtorn (Hippophaë rhamnoides) kanske kan va nåt ?

tål vinterkyla, tål skiftande väder och klimat, tål sol och torka väldigt bra, behöver inte så mycket näring, vackert silvriga blad, lätt att beskära om så behövs.
Sussie F-Flower
CITAT (Vingnöten @ 27-03-2010, 19:27) *
Vill ha en stor kruka med ett litet träd i som ska stå intill garageväggen i söderläge.
Finns det nåt träd som kan klara det tro?

kanske du skulle kunna tänka dig en "skruvig" Trollhassel???
Underbart vacker!

Hittade följande när jag googlade på dessa...

Kanske ska tillägga att dom har LÖV på sommaren.... laugh.gif
Alexander-VG-zon3
den med skruvade grenar är ormhassel. och är en mutant form av vanlig hassel.

trollhassel har raka grenar men den är ingen äkta hassel och blommar tidigt på året med hasseliknade doftande röda/gula/orange blommor.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 04-04-2010, 10:52) *
den med skruvade grenar är ormhassel. och är en mutant form av vanlig hassel.

trollhassel har raka grenar men den är ingen äkta hassel och blommar tidigt på året med hasseliknade doftande röda/gula/orange blommor.

Ja, det ÄR det ju!!!!! crying.gif
Fasen också!!! Jag som har beställt en Trollhassel från handelsträdgården!!! fear.gif
Det var ju en ormhassel jag ville ha!!! Jag har blandat ihop dom!!!
Jag får ringa nu på tisdag och säga till.... slap.gif
Tack! Vad bra att det kom fram.
Vingnöten
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon