Full version: Ligusterhäck
Skalden
Hej!

Jag har en närmare 40 år gammal ligusterhäck som är min stora stolthet. Får beröm av alla som passerar förbi. Den är ca 150 cm hög, tät och fin men har blivit för bred. Jag klipper den 4-5 ggr per år.

Problemet är att jag varit litet för generös och låtit den växa litet på bredden varje år. Nu vill jag klippa in häcken ungefär en ½-meter på utsidan (mot gatan). Låter det sig göras och, i så fall, när på året skall det ske? Bor på västkusten.

Tack på förhand för era tips.
Bengalow
Det går hur bra som helst. men det är klart, att den kommer att se rätt "tom" ut ett kvartal, eller så...Liguster kan klippas precis när som helst på året. Passa på att dra ut långa "slanor" och klippa dom, när du ändå är på gång. Liguster blir gärna otäta i mitten, eftersom bladtätheten hindrar tillväxt inifrån.
Jag klipper min 2 ggr pr år, och då blir det en rätt kraftig klippning. Jag har för mig att det är mer riktigt för återväxten. Vid varje klippställe så bildas en förgrening, och det hindrar till slut ljuset att tränga in till de nya grenarna, om man bara "putsar" det yttersta. En ligusterhäck bör glesnas då och då....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon