Full version: Vinrankor?
annicaF
Vi har en vinranka som klänger på en del av huset. Sedan förra året är det en hel del grenar som hänger ut från huset, och jag skulle behöva klippa bort dem för att få tillbaks formen på rankan. Kan jag göra det nu tro?
Bengalow
Prova med ett enda klipp. Om det blöder, d.v.s. om du ser att växtsaften "rinner" vid klippstället så skall du inte klippa mer. Det bör göras innan växten har satt igång att växa. Jan-feb-mar är lämpligt. Var i Sverige bor du?
Åsa, mälardalen zon 2
Innan jul är oftast bästa tiden att klippa ifall det är äldre ved jag tycker det låter som för sent nu och av erfarenhet vet jag att det kan ta några dar efter sen vårvinterklippning tills det börjar rinna ur snittytorna.
Bassam
Hej
Jag tycker också att det är försent nu.
H:Bassam
skrotfibbla
enligt Lauri Pappinen, Gute vingård, är det dags att beskära vinet nu och fram till mitten april. Han vet nog vad han talar om eftersom han har vinodlingar på gotland sedan flera år. Vet att i Italien beskär man i februari så då är det ju logiskt att vi beskär häruppe i nord senare och inte tidigare än där.
RibesRubusVitis
Lauri P. vet exakt vad han talar om, och har för övrigt skrivit ett par böcker i ämnet. Dock är hans vinstockar väl uppvuxna med stora rotsystem, och de beskars hårt även förra året. Han kan därför kosta på sig att låta snittytorna droppa utan att växten dör.
Har du en ung vinplanta, kanske bara 1-2 år gammal, bör du vänta med beskärning av förvedade delar till senhösten. Allt grönt som växer fram under vår och sommar kan däremot klippas genast om det är i vägen.
skrotfibbla
Lauri P. förnyar vinstockarna kontinuerligt och skriver inte något om att beskära unga plantor tidigare än äldre vinstockar. Likadant påstår de på Henriksdals vingård samma sak, att det är förlegad kunskap att det är farligt för vinstocken om den blöder lite i samband med beskärning i mars/april. Tror man ska lita på proffsen.
RibesRubusVitis
Visst ska man det. Vi talar om olika saker bara. En vinstock är – definitionsmässigt – minst tre år gammal. Våra kommersiella odlare köper sina vinrankor färdigrotade och dessutom ympade på överlägsna rotstockar, oftast amerikanska arter som valts ut för rotens växtegenskaper och i synnerhet för sin resistens mot phylloxera, vinlusen.
(Någon vinlus finns visserligen inte än hos oss, men den som investerat ett rejält kapital måste kallt räkna med att också Sverige snart drabbas av härdiga rotparasiter, precis som mördarsniglarna lärt sig att överleva här.)

Trädgårds- och andra hobbyodlare nöjer sig oftast med sticklingförökade vinrankor, som behöver tid på sig att utveckla rötter. Den som har överskott av sticklingar må gärna experimentera med tidig och sen beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon