Full version: Sätta syren?
annicaF
Jag har tänkt att göra en syrenberså i trädgården, och funderar på när det är dags att ta tag i det. Ska det göras nu, eller senare i vår?

Min mamma och pappa har mycket syrener hemma på deras gård, både sådana som är väldigt gamla och sådana som är nyare. Fungerar det att ta "plantor" från deras syrener? Eller borde jag åka till en handelsträdgård och köpa?

Jag har alltid älskat syrener och jag bara måste ha min egen berså smile.gif

Aqvakul
Syrener är lätta att sätta genom att ta "plantor" från etablerade syrenbestånd. Jag satte för fem år sen både sådana och plantskoleplantor. I dag är de lika stora. Så fort du kan få ner en spade i jorden så kan du plantera dem, gärna i jord som förbättrats med kompost eller kogödsel på påse. Vattna rejält vid planteringen och varje vecka under den första växtsäsongen. Syrener är väldigt tåliga men tar några år innan de sätter fart att växa på allvar. Sen växer de rejält. Lycka till med din berså!
malarmaster
Se ovan plus att klipp nya skott/ plantor till 25-30cm långa,se till att det finns knoppar/blad kvar ,klipp precis ovanför en knopp ( detta görs för att plantan skall förgrena sig samt att minska påfrestningen på rotsystemet)se till att det finns fina rötter,viktigast att de fintrådiga finns,dock avråder jag från att gödsla innan plantan börjat växa,kan bränna rötterna.gödsla försiktigt när plantan kommit igång.syrener är vana vid mager /dålig jord så gödning är inte så viktigt.Tänk också på måtten vid berså.Häcken blir ca 1 m bred när den kommer igång så ta till diametern lite.Mvh Ulf
Bassam
Hej
Det bättre att lämna dom utan beskärning första två år efter plantering för att hinner etablera sig,.
H:Bassam
malarmaster
hej Bassam.det är precis tvärtom.regelbunden beskärning gynnar rötter o förgrening.Barrotsplantor som det handlar om här beskärs för att rötterna skall utvecklas i lugn o ro.har man stor bladmassa är det risk att rötterna inte orkar med att försörja skottet med vatten/näring.Därför beskär man första gången vid plantering till ca 25-30 cm långa skott.när plantan tagit sig o kommit igång( syns på ny tillväxt) skär man på vårvintern år 2 så att bersån får jämn höjd o ser till att den förgrenar sig jämnt.följande år är det bättre att beskära under JAS o bara försöka hålla jämn höjd tills man får den höjd man vill ha. Mvh Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon