Jag vet ju att aklejan är en rätt otrogen växt, den blandar sig villigt med "vem som helst" och nya varianter uppstår.
Men hur är det generellt med detta? Om jag har fem olika sorters luktärter som jag planterar intill varandra, blir det nya varianter i ärtskidorna då? Blågull, riddarsporrar, stockrosor, alunrot, blomstertobak...?
Min mörkbladiga blågull står bredvid en "vanlig" men om jag så frön från den mörka så behåller fröplantorna sin mörka färg.
Jag såddei fjol en 4:e generationsplanta som var på pricken lika sin anmoder.
/Anki
Eva 33c
27-03-2010, 20:31
Växter kan vara mer eller mindre frökonstanta. Men risken finns alltid att olika varianter inom samma arter korsar sig med varandra. I vissa fall kan även olika arter korsa sig då kallas de hybrider. Sen har ju olika växter olika mycket anlag för variation. Dahlian verkar ju vara gränslös tex.
Sen är det precis som med människor (frön är sexuell förökning) att barnen kan vara mer eller mindre lik sina föräldrar, och även helsyskon kan ibland var hur olika som helst . Människor är vi förstås allihop, men olika kombinationer av gener ger olika utseenden.
Tar man frö från en röd luktärt så finns förmodligen det röda arvet i något frö i allafall, men det är inte säkert att den nya plantan får den färgen. Jag har tagit frö från mina röda lupiner tex och då blir kanske en på 10 rödblommande, resten blir oftast blå. Men fröna från min Heuchera Palace Purple blir så gott som alltid lika röda och fina i bladen som mamma.
Och ibland blir man överraskad, efter 10 år gav mina dubbla tjärblomster plötsligt en vitblommande självsådd avkomma. Frön från den gav i sin tur kanske 40% nya vita plantor.
Så det är lite spännande att så egna fröer.
CITAT (Eva 33c @ 27-03-2010, 20:31)

Så det är lite spännande att så egna fröer.
Det är väl en del av charmen, egentligen!
Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.