Det står en halvstor lönn i tomtgränsen, den är ca 10 meter hög. Jag vill egentligen inte bli av med den helt men den är lite för hög där den står och den skuggar också vår trädgård onödigt mycket. När den var några meter lägre var den säkert perfekt.
Så min fråga är finns det någon möjlighet att beskära ett träd av denna typ överhuvudtaget för att få den lite mindre? Eller är enda alternativet att ta bort trädet helt?
Huggorm
28-03-2010, 09:05
Den kommer se bedrövlig ut, lönnar svarar dåligt på beskärning. I såna fall är det bättre att ta bort den och plantera något som inte blir lika högt.
Aqvakul
28-03-2010, 09:08
Jag håller helt med Huggorm. Lönn skickar bara iväg en massa långa skott om man beskär det. Hela trädets karaktär förstörs. Alltså är det bättre att plantera ett annat träd.
Men om du absolut vill försöka, så ska beskärningen ske juli-september. Vårbeskär du så kommer det att blöda.
Håller med ovanstående. Ta hellre bort den och plantera något lämpligare i villaträdgårdsstorlek.
strandskatan
29-03-2010, 14:30
Så här får man enligt renläriga förstås inte göra, men jag hamlar min lönn varje sommar, precis som man gör med pilar här i Skåne. Det ser inte alltför tokigt ut, tycker jag själv.
strandskatan
29-03-2010, 17:17
Försöker lägga in en bild på lönnen.
pleximaster
29-03-2010, 18:13
Du kan "stamma-upp" en trädet också (kronhöjdning), om den inte är för grov i sidogrenarna. Detta medför att själva kronan kommer högre upp och du får mer vandrande skugga på tomten från ditt träd.
mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.