Full version: Pppicam startad
jam
Fågelholken är städad och "Pippi-camen" är startad.

En talgoxe har varit framme och kikat i hålet så det var nog hög tid. I fjol blev det bara ägg men inga ungar, i år hoppas vi att vi skall kunna följa kycklingarna när dom växer upp.

Ingen större aktivitet än men vi hoppas at det snart kommer gäster.

Kameran kräver dagsljus så när det är mörkt får ni bara en svart bild.

Kolla själva på http://magnusson.no-ip.info:8081

MåSÅBra
/Janne
Orkidétjuven
Nu har jag lagt länken i mina favoriter så nu får vi se hur dte går smile.gif
Kul.
Aqvakul
Följer inflyttningen med stort intresse...
PeterDeleter
Tjena Jam!

Kul återse dig. Hoppas det går bättre i år med kläckningen. Har själv fått upp en av två webcams. Så håll tummarna.

Fågelcam i Järfälla

/Höres å störes
PeterDeleter
Nu är båda holkarna igång. Bara att hoppas några fågelpar flyttar in. Nog inte dags än eller vad säger ni som kan detta med inflyttning i holkar?

När fönstret för kamerorna öppnats kan ni välja source 1 eller 2 beroende vilken holk som ska gluttas i. "Multi view" i menyn så kan ni se båda samtidigt eller ändra storlek på fönstren. Skulle det inte visas något är det bara tillfälligt då PCn som tuffar här hemma har fått fnatt och behöver en örfil (ev. startas om).

Välj webcam på sidan.

Livet i holken

PS. Bara jag och "jam" som har kameror? Finns väl flera som gjort detta och skulle vara kul få länkar till dom också.
Annkina
CITAT (PeterDeleter @ 01-04-2010, 14:38) *
PS. Bara jag och "jam" som har kameror? Finns väl flera som gjort detta och skulle vara kul få länkar till dom också.

Här är vår, finns en tråd om den också. smile.gif

http://birdhouseinliatorp.blogspot.com/
PeterDeleter
Nu håller vi tummen att "jams" holk också får inneboende.
jam
Nu har någon börjat bygga bo. Har inte sett vem än...
*Stintan*
Så kul med alla webkameror i holkarna. Även i jam´s holk gör nu en talgoxe det bekvämt för sig såg jag nyss.
PeterDeleter
Va kul du fick en inneboende i år också!

Min "oxe" Kommer in på kvällen och flyger ut på morgonen efter att ha lagt ett nytt ägg. Bara några enstaka besök under dagen med lite bomateriel. Men det förändras väl när dom väl börjat ruva. Dom är duktiga på att gömma äggen under mossan. Är väl först när dom börjar ruva som dom plockar fram äggen gissar jag och placerar dom så där snyggt man är van se det.

Edit:

Jag har lagt in en liten enkel chat under videon på holksidan på test. Skriv gärna något där.
Alba
CITAT (PeterDeleter @ 03-05-2010, 12:56) *
Va kul du fick en inneboende i år också!

Min "oxe" Kommer in på kvällen och flyger ut på morgonen efter att ha lagt ett nytt ägg. Bara några enstaka besök under dagen med lite bomateriel. Men det förändras väl när dom väl börjat ruva. Dom är duktiga på att gömma äggen under mossan. Är väl först när dom börjar ruva som dom plockar fram äggen gissar jag och placerar dom så där snyggt man är van se det.

Edit:

Jag har lagt in en liten enkel chat under videon på holksidan på test. Skriv gärna något där.

Aha så det finns ägg där. Jag har kollat men trodde inte det blivit något än.
Klart hon / han gömmer äggen för nyfikna besökare. g.gif
PeterDeleter
Jösses vilken flitig "tallis" du har.

Gissar första ägget ligger där imorgon bitti.
PeterDeleter
Jam......

Kul, du har 2 ägg i boet ser jag!

Min har nog lagt klart nu. Åttlingar blir det. Hur ska jag som morförälder ha råd och tid hjälpa till att fostra dom?
Chamomille
CITAT (Annkina @ 23-04-2010, 09:03) *

smile.gif
jam
Jag tycker dom lämnar äggen mycket, skall dom inte ligga på dom?
*Stintan*
Nej dom lägger ett ägg om dagen först o sen när alla är värpta då börjar dom ruva.
*Stintan*
Undrar vad det är för fågel som lagt ägg i Magnussons holk? Inte är det en talgoxe iallafall. Den hade lite bråttom ut när jag kom så jag hann inte se.
PeterDeleter
Stintan.....

Jag har bara sett talgoxen. Kan det vara så att någon annan fågel nu tagit över boet?
*Stintan*
Den jag såg var bara svart och vit och såg inte ut som en talgoxe på huvudet, tyckte även näbben var annorlunda men som sagt det var så kort stund jag såg den innan den pep iväg. Lite mer flugsnapparstuk. Kan det ha varit en tillfällig besökare?
PeterDeleter
Bergis en flygsnappare som ville sno boet kanske?
Rebecca
CITAT (Annkina @ 23-04-2010, 09:03) *

Riktigt spännande att titta på! smile.gif
*Stintan*
6 ägg i holken men ingen pippimamma.
*Stintan*
Kommer inte in så jag kan se Magnussons pippi sad.gif
*Stintan*
Nu kan man se igen i Jams holk.
jam
Jag tror att det var en svartvit flugsnappare som började bygga boet men sedan flyttade talgoxen in.
Märkligt, andra år brukar flugsnapparen jaga bort någon blåmes eller så för att ta över holken, har dock varit vanliga holkar utan kamera.

Nu finns det i alla fall 8 ägg som talgoxen lagt, borde väl vara dags för kläckning snart ???
PeterDeleter
Tjaba

Tror du får räkna med 10-12 dygn från hon börjat ruva på allvar innan äggen kläcks. Men vet inte om dom behöver ruva egentligen så mycket när det är så här varmt ute? Vända äggen måste tydligen göras med jämna mellanrum vad jag förstått.

Hoppas du i år får dina efterlängtade fågelkids. I vår holk är jag lite rädd att kattskrällerna skrämt bort hennes hane så hon får sköta allt själv vilket nog inte lär funka tyvärr. Planarad nedkomst i våran ifall det lyckas ändå borde vara nu på söndag - tisdag.

Hittade detta. Kanske något att ha som nästa projekt? Jösses, elmotor t o m för att vända äggen.

Äggkläckningsmaskin
PeterDeleter
Ha-ha

Vilken rolig placering av äggen. I en ring. Brukar ju ligga ett i mitten. Ser ut som en manege just nu. Hon kanske inte gillar ligga direkt på äggen?
PeterDeleter
Bebisar!

Grattis Jam!!!! Lyckades i år! bravo.gif
jam
Japp, dom första började kläckas i lördags eftermiddag. Jag bjussar på en virtuell garre ;-D
PeterDeleter
Härligt se att det lyckades för dig!

Var du som gav mig inspiration fixa webcamholkar själv. Jag trodde med tanke på tiden det tagit att det var kört återigen men så härligt se du har fått det du förtjänar. Dessutom har dina "webbisar" stor chans överleva pga vädret nu är bra mycket varmare.

coolgleam.gif

Edit: Rökare som jag är tar jag gärna en "garre"....
*Stintan*
Nu borde det väl snart vara dags för småttingarna i Jams holk att ge sig ut i vida världen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon