Bodenblomman

Jag förkultiverar i garaget under lysrör. Är det någon som vet vilken temperatur jag bör hålla i garaget för att det inte ska vara för varmt för plantorna?

// Susanne
Loobaman
CITAT (Bodenblomman @ 28-03-2010, 12:14) *
Jag förkultiverar i garaget under lysrör. Är det någon som vet vilken temperatur jag bör hålla i garaget för att det inte ska vara för varmt för plantorna?

// Susanne

20-25 grader för optimal fotosyntes, se till att ha lysrören riktigt nära plantorna. Vid dåliga ljusförhållanden bör temperaturen sänkas för att förhindra kraftig sträckningtillväxt.
Bodenblomman
CITAT (Loobaman @ 28-03-2010, 12:34) *
20-25 grader för optimal fotosyntes, se till att ha lysrören riktigt nära plantorna. Vid dåliga ljusförhållanden bör temperaturen sänkas för att förhindra kraftig sträckningtillväxt.

Tack för snabbt svar! Optimal fotosyntes???? Sträckningstillväxt???? Som jag förstod på ditt svar ska jag ha ganska varmt om jag har lysrören nära plantorna, och om jag har dåligt ljus menas det då att dom blir långa och rangliga om jag har för varmt?

// En som har odlat på amatörmässigt vis och inte riktigt förstår smile.gif
Loobaman
CITAT (Bodenblomman @ 28-03-2010, 12:43) *
Tack för snabbt svar! Optimal fotosyntes???? Sträckningstillväxt???? Som jag förstod på ditt svar ska jag ha ganska varmt om jag har lysrören nära plantorna, och om jag har dåligt ljus menas det då att dom blir långa och rangliga om jag har för varmt?

// En som har odlat på amatörmässigt vis och inte riktigt förstår smile.gif

Egentlig ska man alltid försöka ha lysrören så nära växten som möjligt i alla lägen men det är extra viktigt om du har det varmt 20-30 grader annars blir växten lång och ranglig.

Har du tex runt 15 grader så växer det lite saktare men min erfarenhet är att plantorna blir lite kortare och stabilare.

Orkar du inte hålla på att flytta lysrören eller plantorna så kör hellre en låg temperatur i garaget.

Anledningen till att man vill ha lysrören så nära som möjligt är att ljusets kvalitet försämras kraftigt för varje centimeter det "färdas" i luften.

Ursäkta mitt stolpiga språk, har umgåtts för mycket med växtnördar tror jag. Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast är det bättre att ha lägre temp runt +15C till många vanliga sommarblommor, har man uppåt +25-30C behöver man oerhört bra belysning för att de inte ska bli rangliga, vid lägre temperatur kan man klara sig med vanliga lysrör och lågenergilampor.
Eva 33c
20-25 grader dygnet runt när man odlar inne under bara lysrör låter för varmt i mina öron. Däremot en bra rikttemperatur för odling i växthus under sommaren.
Det finns ett samband mellan ljus och temperatur. Lysrör, hur nära plantorna du än sätter dem, är bara ett minimum av ljus för att växterna ska utvecklas till knubbiga fina plantor. För att de inte ska bli långa och taniga så får man kompensera med att sänka temperaturen. Sen beror det lite på vad slags plantor du odlar. Tomater och paprika tex vill nog ha åtminstone 18 grader, i allafall dagtid. Perenner däremot blir fina vid temperaturer runt 15 grader också. Temperaturen bör aldrig understiga 10 grader, för där någonstans går gränsen för tillväxt. Tomater som stannar i växten pga låga temperaturer kan vara svåra att "starta om".
Du får prova dig fram lite, det kommer säkert att gå bra. smile.gif
Bodenblomman
Tack snälla för era förklaringar! Jag har just nu ca 17-18 grader, lysrören är fastsatta så att de går att sänka och höja utan problem. Jag har varit lite orolig att 18 grader varit för varmt men då ska jag bara flytta ner lysrören lite till så blir det nog bra!

TACK!!!!
Peztis
CITAT (Eva 33c @ 28-03-2010, 13:06) *
Tomater och paprika tex vill nog ha åtminstone 18 grader, i allafall dagtid.

Lånar tråden lite...
Så att ställa tomat- och paprikasådderna i ca 14-15 grader med extrabelysning är ingen hit? Är det bättre då att ha dem i rumstemp med extrabelysning?
Tycker dock att mina paprikor verkar tycka det är ganska ok, där nere i källaren. Det har kommit flera bladpar så de får nog stå kvar.
Tomaterna har inte stått där nere så många dagar så det har inte hänt så mycket heller...
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 28-03-2010, 21:05) *
Lånar tråden lite...
Så att ställa tomat- och paprikasådderna i ca 14-15 grader med extrabelysning är ingen hit? Är det bättre då att ha dem i rumstemp med extrabelysning?
Tycker dock att mina paprikor verkar tycka det är ganska ok, där nere i källaren. Det har kommit flera bladpar så de får nog stå kvar.
Tomaterna har inte stått där nere så många dagar så det har inte hänt så mycket heller...

Min erfarenhet är att i synnerhet paprika och chili behöver ha det varmt. Över 15°. Annars har de en tendens att stanna upp i utvecklingen och de kan ta rätt så lång tid på sig för att komma igång igen sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon