skogstroll
Jag fick ett ryck och köpte en uppstammad lavendel i en blomsteraffär. Jag är lite smått tveksam till hur den ska skötas tills den får komma ut (nu är det ju lite kallt där jag bor). I affären sa de att den trivs bra i rumstemperatur och får aldrig torka ut.... känns lite olavendelskt på nåt vis.... jag vet inte om det är ok att flytta den till frostfritt utrymme direkt så om nån vet hur man kan få den att överleva ett tag inne så säg gärna till! thanks.gif

PS den är rätt fin men har fått ett gäng långa skott upptill
theseraphim
ställ den svalt och ge sparsamt med vatten till utetempen är lite mer human för en lavendel. Du kan nypa de långa skotten om du vill, det påverkar inte blomman i längden.
skogstroll
hm tyvärr har jag inget svalt utrymme som jag tror passar. Har ju någorlunda ouppvärmda rum men där är det kanske inte så ljust
Alexander-VG-zon3
du kan faktiskt ställa ut den om tempen är över +3c +5c på dagen i skuggan och börja att avhärda den.

de långa skotten är känsliga för solen ute så det är dessa skott du måste vänja vid sol. annars så tål dom att det blir kallt och utetemepartur. frost tål den inte nu utan håll den frostfritt nu. till hösten däremot tål den frost. vet du vilken art det är ?

för det är inte säkert att den är härdigt ute. så du sköter den exakt lika dant som en oliv. de vill också ha samma jord och ja som jag skrev exakt samma skötsel.
Åsa, mälardalen zon 2
Ouppvärmt rum + en lågenergilampa kanske? +Duscha växten med atamonvatten, lavendel får lätt mjöldagg i torr rumsvärme och atamonet bromsar ju alla angrepp så den kan hålla sig fin tills du kan börja avhärda den.
skogstroll
aha... ja nu har jag lite trångt med belysning och ska nog inte skaffa mera (fröer ni vet...whistling.gif) tror jag provar ställa ut den om dagarna när det är varmt andra dagar får den nog stå inne...
Bassam
Hej
Det är dag att ställa dom ute nu och ställa dom inne under frost .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon